onsdag 9 april 2014

Aldrig mer Bokus.

Okej så nu har jag bestämt mig för att aldrig mer handla från Bokus.

Igår fick jag hem min senaste beställning. Jag hade beställt en inbunden utgåva av Panic av Lauren Oliver bl.a. Jag hade klickat i att jag ville ha den som inbunden. Vad får jag hem? Jo en häftad.


Jag är inte den som brukar klaga. Jag brukar finna mig i ganska mycket och brukar sällan orka bry mig, men nu blev jag irriterad. Gick in och kollade isbnnr och jo, på deras hemsida står det att boken är en inbunden bok. Mailar Bokus och säger att det blivit fel. Får detta svar:

"Hej, tack för ditt mejl!

Boken som du beställt är en Inbunden, Hardback.!

Hardback - Inbunden bok eller kartonnage
Kartonnage - Enklare bindning, vanligen limmad, hård pärm och enklare papper

Hur ser din bok ut? Stämmer beskrivningen?
Vad har boken du beställt för ISBN-nummer?"


För det första, jag VET skillnaden mellan hardback och paperback och jag vet vad kartonnage är. För det andra, problemet är inte vad jag har beställt. Problemet är vad jag har fått hem och det är inte en inbunden bok. För det tredje, jag skrev isbnnr i mitt första mail. Så det hade de heller inte behövt fråga om IGEN.

Skrev till dem att det står fel på deras hemsida. Upptäckte att det finns två isbnnr men att båda enligt deras sida är inbundna. Fast man fattar att det inte kan stämma, den dyrare måste ju vara den inbundna, men klart att man beställer den billigaste om det står att den också är inbunden. Så de lär ju få fler klagomål på missvisande information.

Ingen ursäkt för att det står fel på deras sida, ingenting. De verkar i sina senare svar när jag om och om igen förklarar vad problemet är överhuvudtaget inte kommentera att det står fel på deras hemisda och att fler kunder säkert kommer att köpa samma bok och bli besvikna. Så nu slutar det med att jag behåller skiten för jag orkar inte returnera och betala porto fram och tillbaka för en ny bok. SUCK!

Nej tack, nu gör jag slut med Bokus. Att deras emballage aldrig är helt heller när det kommer fram gör ju inte saken bättre.

23 kommentarer:

  1. Vad tråkigt när det blir så. Dåligt av dem att inte ersätta boken direkt. De borde skicka en ny bok till dig och skicka med ett frankerat kuvert/påse att skicka tillbaka den felaktiga boken i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyckte bara att jag fick dryga svar tillbaka. Vad händer med lite service? De kan ju åtmistone be om ursäkt för att det verkar ha skett nåt fel. Så nej aldrig mer Bokus från och med nu.

      Radera
    2. Förstår dig till fullo!

      Radera
  2. Verkligen dåligt att de inte löser det hela på direkten!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm... håller med. Jag är jättebesviken. De verkade inte ens fatta vad problemet var. Det som står på er hemsida är felaktigt.

      Radera
  3. Men usch och fy vad tråkigt! Aldrig beställt därifrån, men kommer antagligen heller inte göra det nu :/

    SvaraRadera
  4. Men vad störigt. Och så kan man ju undra om inte Bokus förstår hur mycket de sabbar för sig själva när de agerar så? De förlorar dig som kund, men riskerar en ännu större förlust eftersom du bloggar om det och Bokus därmed får lite dåligt rykte. Jättekonstigt agerande, verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt störigt!

      Ja jag tycker att man ska blogga om man får ett konstigt bemötande.

      Radera
  5. Jag förstår inte deras problem, de borde ha full koll och full förståelse för att det finns boknördiga människor som handlar hos dem - boknördiga människor bryr sig onyttigt mycket om att få PRECIS den bok de beställt. Inte okej, inte okej alls. Numera blir det bara en beställning om året för mig därifrån, på bokrean. Samma med adlibris. De missköter sig, tar lång tid på sig och verkar allmänt frånkopplade sina nördkunder. Känns osäkert att handla där, alltid livrädd att få hem fel och skadat :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja de missköter sig verkligen ibland. hädanefter håller jag mig bara till adlibris som jag bojkottade efter att de börjat ta porto men skiter i det nu och försöker handla lite mer så jag kommer över gränsen istället.

      Radera
    2. Verkligen trist att du fick så oprofessionell behandling! Jag har aldrig handlat via bokus - det är i allmänhet ett par kronor billigare för en bok på adlibris.

      Numera är det fraktfritt på adlibris oavsett hur mycket man handlar - det enda numera är att det tar längre tid att få bokpaketet om man beställer fraktfritt, tar några extra dagar - det är allt. Jag beställde bara en bok senast, fick den fraktfritt.

      Radera
    3. Adlibris är mycket bättre tycjer jag.

      Radera
  6. Har råkat ut för nästan exakt samma sak på både Adlibris och Cdon, så jag tror inte det har så mycket att göra med själva företaget. Mer med att det alltid finns enskilda nötpåsar som jobbar på respektive kundtjänst, precis som det finns vettiga personer på samtliga ställen också.

    SvaraRadera
  7. Ett tips är att ringa deras kundservice. Oftast mycket lättare att reda ut missförstånd via telefon med en riktig person i nuet så att säga, istället för via mail.

    SvaraRadera
    Svar
    1. funderade på det, men blev bara så sur efter allt mailande fram och tillbaka och de var lika oförstående.

      Radera
  8. Jag har inte handlat på Bokus sedan det tog dem uppemot en tre veckor att leverera min kurslitterstur. Det är länge sedan dock! Typ fyra år sedan! ;p Men det räckte för min del... och jag tycker faktiskt att man borde vara tillmötesgående och trevlig mot kunder för att inte förlora dem! Mig förlorade dem för ett par år sedan - dig nu. Synd för dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja de förlorar kunder på konstigt bemötande absolut. usch!

      Radera
  9. Slutade handla på Bokus när de gick över till Bring som leverantör av post. De tycker jag ska åka till andra sidan stan för att hämta mitt paket i stället för att hämta det på en post 100 m från där jag bor.

    SvaraRadera
  10. Alltid lika tråkigt när man råkar ut för dålig service! Själv har jag inte haft några problem med bokus och hoppas på att jag inte får det i framtiden heller. Men när man bemöts av dålig service gång på gång tycker jag att man gör rätt i att bojkotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättetråkigt verkligen. Hoppas du har bättre tur än jag då!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...