lördag 12 april 2014

De odödligas regler av Julie Kagawa


Canon EOS 1100D

Titel: De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Serie: Edens blod
Förlag: Harlequin
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 459
Rec-ex: Nej.

 

Denna bok ingår i mitt vampyrtema. Jag kommer att sammanfatta temat som vanligt då alla böcker är utlästa.

(Utläst den 8 april 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
I en framtida värld styr vampyrerna.
Människorna är föda.
Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.

Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.

Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för.

---

Min skapare sa mig detta:

En dag ska du,
Allison Sekemoto,
döda en människa.
Frågan är inte om
det kommer att hända, utan när.
Förstår du?

Jag gjorde inte det då, inte egentligen.

Men det gör jag nu.
 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
Gillade verkligen den här boken som ju var den första boken jag läste i mitt vampyrtema. Gillar att vampyrerna här är blodtörstiga monster istället för snälla som i exempelvis Twilight. Jag gillar verkligen idéen att det är vampyrerna som styr världen och att människorna ses som kreatur. Intressant vinkling tycker jag och lite annorlunda mot de tidigare vampyrböcker jag läst.

Fart/spänning:
Gillar verkligen boken. Tog ett litet tag att komma in i den dock, och jag hade lite svårt att hänga med det första kapitlet. Men då jag läst ca 40 sidor var jag fast. För det mesta var det riktigt spännande... dock kunde den ha sina lite segare delar som t.ex när de reste. Det var inte jätteintressant att läsa om så det drar ner betyget lite men annars en riktigt bra bok.

Karaktärer:
Varför heter vampyren Kanin? HAHAHAHAHAHAHAHA!!!! Jag garvade verkligen åt det.
Och jag gillade faktiskt att det blev lite kärlek mot slutet. Spoilers!



Skrivsätt:

Riktigt intressant. Det enda jag har att klaga på är att det blev lite segt bitvis med allt resande.


Sammanfattning och betyg:

Väldigt bra bok som fick mig att bli ännu mera pepp på vampyrböcker.

Betyget blir en stark fyra. Någon som vet när andra delen kommer ut på svenska? 

Vill ha. Nu.
 



2 kommentarer:

  1. Den här ska jag läsa inom en snar framtid var tanken :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...