Recension: Det handlar om dig av Sandra Beijer

Förlag: Raben & Sjögren

Antal sidor: 255
Rec-ex: Ja. Tack till Raben & Sjögren
!

(Utläst den 19 april 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas. Jag står i ett vardagsrum hemma hos någon som heter Erik. Du sitter med en ölburk i knät framför ett svart piano. Du är femton år, med konkav bröstkorg och blanka ögon efter den senaste burken du tömt och kastat mellan stolsbenen. Jag känner dig inte men senare, när vi står i kön till badrummet, ringer din mobiltelefon och du svarar på ryska. Fyra timmar senare följer du mig hem."

Efter ett möte på en fest under en sommarnatt är ingenting längre detsamma. Plötsligt handlar varje fredagsnatt, varenda mörkt dansgolv och varje stulen folköl om honom. Om de tre födelsemärkena över hans kind, om ryska meningar på en parkbänk och om exploderande sms som aldrig besvaras. Om han bara kunde titta lite till, höra av sig lite oftare, komma lite närmare. Om han bara kunde se, om så bara för ett enda ögonblick, att allt handlar om honom.

Det handlar om dig är historien om den första, stora kärleken. Den utspelar sig i Stockholms innerstad under några febriga höstmånader och man kastas mellan hopp och förtvivlan, lycka och sorg, upphetsning och apati. Sandra Beijer berättar sin historia på ett poetiskt men ändå enkelt och självklart sätt och alla som någon gång har varit kära kan känna igen sig - det spelar ingen roll om man är 15 eller 45.

Tydligen så är författaren en känd bloggare. En bloggare som jag helt har missat. Har aldrig hört talas om henne. Hade inga jättehöga förväntningar eftersom jag fick hem boken som ett rec-ex utan att ha bett om det så blev lite förvånad, men glad såklart. Många har tydligen sett fram emot den här, dock inte jag. Eftersom jag inte visste att författaren eller hennes blogg existerade, så eh, ja...
Nu låter jag kanske lite negativ och ointresserad av den här boken. Men låt er inte luras av denna inledande lite ointresserade recension. Vänta, det blir bättre.

Det handlar om dig handlar om den första kärleken och den känns så himla realistisk. Den utspelar sig i Stockholm och det gör ju att den känns ännu mer realistisk då jag bor i Stockholm själv och känner igen de flesta platser som beskrivs. Som jag skrev tidigare så hade jag inga förväntningar på boken alls. Men jag blev imponerad. Det blev jag verkligen. Varför kommer jag till alldeles strax. Jag gissade att detta skulle vara en ganska medioker, vanlig tonårsroman utan något direkt minnesvärt. Men där hade jag fel. Detta var allt annat än mediokert. Det här var faktiskt riktigt bra!

Spänning/Fart:

-

Karaktärer:
Sandra Beijer lyckas få mig att känna igen mig. Det var ju ett tag sedan man var femton själv, men alltså känslorna känner man igen. Alla har vi nog varit sådär hopplöst förälskade som tonåringar. Sandra Beijer lyckas skapa en väldigt hög igenkänningsfaktor och man slits mellan hopp och förtvivlan om hur det ska sluta för våra karaktärer.

Här kommer vi till det bästa med den här boken och det är språket. Alltså, wow! Ibland är språket så vackert så att det nästan känns som att boken är skriven på vers. Man får aldrig reda på berättarröstens namn eller heller namnet på den hon är kär i. Men det bästa med det är att jag faktiskt inte bryr mig för det känns inte relevant. Vad som istället får stå i fokus är känslorna. Och de lyckas verkligen författaren förmedla. Jag blev faktiskt lite tagen.

En bok jag inte hade några som helst förväntningar på till en början men som tog mig med storm. Så himla bra. Läste ut den på bara några timmar. Det säger väl en del.

Jag ska nog börja läsa Sandra Beijers blogg nu. För nu vet jag vem hon är. Haha!

Boken får betyget 4/5. Det var inte långt kvar till en femma. Den här boken rekommenderas varmt.