söndag 13 april 2014

Recension: Night World - Att lura döden av L.J Smith

Canon EOS 1100D

 
Titel: Att lura döden
Författare: L.J Smith
Serie: Night World
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 459
Rec-ex: Nej.

 
Denna bok ingår i mitt vampyrtema. Jag kommer att sammanfatta temat som vanligt då alla böcker är utlästa.

(Utläst den 12 april 2014)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Bokus:
Nattens varelser är vackra, dödligt farliga och oemotståndliga för människor ...

Nattens värld finns överallt omkring oss. Nattens varelser är vackra, dödligt farliga och oemotståndliga för människor ...

Det är första dagen på sommarlovet och sextonåriga Poppy är full av förväntningar, omedveten om att hela hennes liv är på väg att förändras. Det visar sig att hon har en obotlig sjukdom och bara några veckor kvar att leva.

Men det hon inte vet är att hennes bäste vän James, killen hon dessutom är hemligt förälskad i, kan rädda henne. James har nämligen förmågan att göra Poppy odödlig genom att förvandla henne till vampyr.

Allting har dock ett pris. James tillhör Nattens värld och är bunden av dess lagar. Den som tillhör Nattens värld får aldrig bli kär i en människa, och den som bryter mot lagen döms omedelbart till döden...


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:


Handling:
Till en början var jag väldigt skeptisk mot den här då det ju är författaren till Vampire Diaries som har skrivit. Så mina förväntningar var ju inte överdrivet höga om man säger så. Och jag tycker inte att skrivsättet är något att hurra för direkt.

Boken handlar om Poppy som får reda på att hon har cancer och då får valet av sin bästa vän att dö eller att bli förvandlad till vampyr...

Här har vi dock åter vampyrer som vill vara snälla á la Cullen. Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Då tyckte jag monstervampyrerna i De odödligas regler var mer intressanta.

Fart/spänning:
Det är ganska spännande bitvis och det gör att jag inte kan lägga ifrån mig boken trots att jag egentligen inte tycker att den är speciellt bra.

Karaktärer:
Jag vet inte. Jag kände inte så mycket för någon av karaktärerna. Hela handlingen kändes väldigt hastad.
Men jag led med Poppy när hon var tvungen att säga farväl till sin mamma. Då fick jag nästan tårar i ögonen. Spoiler!


Skrivsätt:

Här har vi bokens största brist. Språket känns lite väl simpelt. Dessutom är boken ganska kort och det känns som sagt väldigt hastat ibland.


Sammanfattning och betyg:

Som ni märker har jag varit väldigt kluven till den här boken från första sidan. Efter några sidor tänkte jag att nä, den här lägger jag ner. Sedan fortsatte jag att läsa och fick då svårt att lägga den ifrån mig. Konstigt det där. Kändes lite som guilty pleasure. För att språket var så simpelt och rätt dåligt men ändå kunde jag inte få nog. Äsch, jag vet inte.

Betyget landar på en trea. Det är är absolut inget mästerverk, men som lite slö nöjesläsning funkar det absolut.

 





2 kommentarer:

  1. En rättning i all välmening, det är INTE L.J Smith som har skrivit Vampire Academy för det har Richelle Mead gjort. Däremot så har L.J Smith skrivit The Vampire Diaries vilket jag antar att du menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, var lite trött när jag skrev recensionen... Vampire Academy är ju bra!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...