fredag 18 april 2014

Recension: The one and only Ivan av Katherine Applegate

Canon EOS 1100D


Titel: The one and only Ivan
Författare: Katherine Applegate
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska

Antal sidor: 307
Rec-ex: Nej.

 


(Utläst den 2 april 2014)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Beskrivning från Adlibris:
Ivan is an easygoing gorilla. Living at the Exit 8 Big Top Mall and Video Arcade, he has grown accustomed to humans watching him through the glass walls of his domain. He rarely misses his life in the jungle. In fact, he hardly ever thinks about it at all.

Instead, Ivan thinks about TV shows he’s seen and about his friends Stella, an elderly elephant, and Bob, a stray dog. But mostly Ivan thinks about art and how to capture the taste of a mango or the sound of leaves with color and a well-placed line.

Then he meets Ruby, a baby elephant taken from her family, and she makes Ivan see their home—and his own art—through new eyes. When Ruby arrives, change comes with her, and it’s up to Ivan to make it a change for the better.
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mina kommentarer  om:


Handling:
En söt och hjärtevärmande historia om några djur som bor på ett köpcenter. Gorillan, Ivan sitter i sin bur dagarna i ända och tänker inte så mycket på ett liv utanför buren. Men så en dag flyttar en bebiselefant in på köpcentret och hon får djuren på köpcentret att börja fundera...

En riktigt fin historia och jag blir alltid lite extra berörd när det handlar om djur.



Fart/spänning:
-

Karaktärer:
Gillar alla karaktärerna i boken.
Markera texten för att läsa spoilers: Blev så klart ledsen när Stella dog. När djur dör är alltid så fruktansvärt sorgligt. Dock gick det ganska fort så hann inte fälla så många tårar som tur var. Annars hade jag nog gråtit resten av dagen typ.
Min favoritkaraktär var dock Ruby. Så söt!! Dock var det något som fattades för att jag skulle älska boken så där mycket som jag hade velat. Men jag gillade den absolut. Kul också att jag såg att boken är baserad på en verklig gorilla.

Skrivsätt:

Boken är skriven på ett ganska speciellt sätt. Det är väldigt korta meningar och nästan som på vers, fast ändå inte. Svårt att beskriva. Boken har även väldigt söta illustrationer! Älskar omslaget också. Så sjukt gulligt! <3


Sammanfattning och betyg:

En fin bok som jag tyckte mycket om. Dock saknades det där lilla extra som behövdes för att det skulle bli full pott. Men boken får ändå en fyra i betyg och det är ju inte så illa det heller.







2 kommentarer:

  1. Åh, vill läsa den! :)
    Ett förslag bara; jag läser oftast dina inlägg via bloglovin, och då syns ALL text, oavsett om den är överstruken påriktigt, så kag läser alltid dina spoilers, hinner undra om det inte spoilade nu, och läser sen "spoiler!", så kunde du möjligtvis börja skriva spoiler innan de kommer också? :) för nu har jag blivit spoilad ett par gånger p.g.a. det här. Annars gillar jag hur du lägger upp dina recensioner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh... självklart. Visste inte att det blev så på Bloglovin. tack för info, ska fixa och dumt att jag inte tänkt på det innan. Fixar det.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...