söndag 6 april 2014

Recension: Undret av R.J Palacio

Canon EOS 1100D

Titel: Undret
Författare: R.J Palacio
Förlag: Brombergs
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 335
Rec-ex: Ja. Tack till Brombergs!

(Utläst den 29 mars 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   

Beskrivning från Adlibris:
Tioårige August Pullman vet mycket väl att folk stirrar på honom. Trots att han gömmer sig bakom sin långa lugg och envist ser ned i marken känner han deras blickar och hör deras fniss och viskningar.

Ingen trodde att August, eller Auggie som han kallas, skulle överleva sin födsel. Det gjorde han men hans ansikte blev dock helt deformerat och han har genomgått oräkneliga operationer. Det enda han önskar är att få vara som alla andra barn, men det är inte så lätt, när man inte ser ut som någon annan.

Auggies föräldrar och hans syster Via har alltid stöttat honom och följt hans framsteg, men nu står dom inför något riktigt stort. Auggie kan inte längre hemundervisas utan det är dags för honom att börja femte klass i en närbelägen skola. Hur ska de andra barnen reagera?

Undret är en hjärtskärande men också rolig och spännande historia om modet att vara sig själv och om vänskapens betydelse i våra liv.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:


Handling:
Åh, vad jag älskade den här boken. Vill bara börja med att säga det. Så himla fin och hjärtskärande.

Undret handlar om 10-åriga August som inte ser ut som alla andra. Han har på grund av något genetiskt fel fötts med ett missbildat ansikte. Hans föräldrar har undervisat honom i hemmet hela hans liv men nu när han är 10 år så tycker de att det är dags för honom att börja på en riktig skola och skaffa sig lite kompisar.

Jag vet inte var jag ska börja någonstans, men det här är bara så bra. Jag hade hört innan jag läste boken att många har hyllat den, men jag har ändå inte haft så höga förväntningar. Men det finns så himla många saker som är bra med den här boken och det är framför allt karaktärerna och på sättet den är skriven som sticker ut.

Fart/spänning:
-

Karaktärer:

Jag älskar August men framför allt Augusts familj. Så himla fin. Han har verkligen hamnat i rätt familj om man säger så. Någon mer kärleksfull och underbar familj finns nog inte. Det är en sådan där familj som alla älskar att vara hemma hos. Jag skulle gärna flytta in där själv. Jag älskar humorn som genomsyrar hela boken. Jag älskar August och Jack och Summer tillsammans. Vilken vänskap!!! Och i slutet satt jag där med tårar i ögonen. Hade oerhört svårt att börja läsa någon annan bok efter den här och det är ett riktigt gott betyg!



Skrivsätt:

Skrivsättet sticker verkligen ut. Vanligtvis så brukar jag inte gilla böcker som är skrivna ur olika perspektiv, men här funkar det otroligt väl. Boken börjar med att man får läsa ur Auggies perspektiv, sedan får man även läsa ur Jacks och Summers, samt ur Auggies syster Vias perspektiv m.fl. och det funkar riktigt bra. Perspektiven vävs samman och för handlingen framåt utan att det blir tjatigt trots att man får läsa om olika händelser om och om igen fast ur olika personers perspektiv. Jag gillade verkligen det för man förstod varför karaktärerna hade gjort som de gjort.


Övriga tankar kring boken:
 
Alltså fy vad barn kan vara elaka mot varandra. USCH! Gillar också boken för att alla har gått i skolan och träffat på olika typer av människor. Man behöver inte ha ett deformerat ansikte för att bli utstött... och jag tror att den här boken är bra att läsa för alla. Inte minst barn som går i skolan. Den här boken skulle nog fungera otroligt bra att bokcirkla kring eller ha boksamtal om i skolan.

Alltså vet inte vad det är med mig, jag kan läsa om mobbning och människor som dör och så vidare utan att fälla en enda tår. Men om en hund dör då bara brister det. Fixar inte sånt. Gud vad jag grät när Daisy dog. Det var hemskt. Jag grät som hjärtat skulle brista och sambon kom och frågade vad det var frågan om. Fick lyfta upp Goliat och krama honom efteråt och hans päls blev alldeles våt av tårar. Spoiler!


Sammanfattning och betyg:

En suverän bok som jag är så glad att jag läst. Den här åker direkt upp i toppen som en av de bästa böckerna jag har läst hittills under 2014. Läs den du också, gammal som ung. Riktigt, riktigt bra.

Betyget talar för sig självt.

 



2 kommentarer:

  1. Tycker också den här var så himla bra!!! Hon har så bra språk och det går liksom inte lägga ifrån sig boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Den var helt fantastisk!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...