onsdag 30 april 2014

Temainlägg: Vampyrer

Detta skulle egentligen ha varit en temavideo, men eftersom min allergi nu har övergått i astma och jag hostade så jag nästan spydde när jag skulle spela in den här videon så får ni klara er med ett vanligt inlägg den här gången. Skippar videor tills jag kan prata utan hostattacker igen. Åh, vad jag längtar tills björkarna har blommat klart.

Men nu över till vad jag tyckte om böckerna. Jag kan börja med att säga att detta tema började jättebra men sedan gick det snabbt utför. Skulle ha läst fem böcker egentligen men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle hinna med Bloodlines så den får vänta till en annan gång. Påbörjade även The coldest girl in coldtown av Holly Black, men pausade den eftersom jag hamnat i en grym lässvacka och inte hade lust att läsa någon av de böcker som jag hade tänkt att läsa från början.

Av de böcker på bilden så blev bara två utlästa. Gav upp the Farm för jag fastnade bara inte. Så... kort och gott kan man väl säga att vampyrtemat blev lite av en besvikelse.



Canon EOS 1100D


Totalt läste jag alltså två böcker, Att lura döden av L.J Smith och De odödligas regler av Julie Kagawa.

Läs mina recensioner här: 
Night World: Att lura döden - L.J Smith
De odödligas regler - Julie Kagawa


Jag tycker det är kul att jämföra vampyrerna lite i de olika böckerna. I De odödligas regler till exempel så är ju vampyrerna riktigt blodtörstiga monster som ser människor som föda medan de är lite mer Twilightliknande i Night World-serien av L.J Smith. Även i The Farm, som påminner lite om De odödligas regler så är det ju vampyrerna som styr och ser människor som föda. Detta tyckte jag var en ganska intressant vinkling.

Jag gillade både Att lura döden och De odödligas regler. Dock tycker jag inte att Night World-serien verkar vara något mästerverk direkt eftersom språket inte var så mycket att hurra för. Men det var underhållande läsning ändå.

De odödligas regler är jag supersugen på att läsa fortsättningen på. Någon som vet när fortsättningen kommer på svenska? Den får en fyra i betyg medan Att lura döden får nöja sig med en trea. Båda böckerna var helt okej, men vinnaren i detta tema blir helt klart De odödligas regler. Den var rikttigt bra, läs den!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jupp, det var sista sammanfattningen av en vanlig temaläsning. Kanske återinför jag det nån annan gång. Nu tänker jag ägna mig åt Stack of five och månadens serie istället. Hoppas att det är helt okej med er alla. Ha det så bra, så ses vi när det blivit dags för det nya temat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...