söndag 4 maj 2014

Recension: Nordiska Väsen av Johan Egerkrans

Canon EOS 1100D


Titel: Nordiska väsen

Författare: Johan Egerkrans
Förlag: B. Wahlströms

Utgivningsår: 2013

Språk: Svenska

Antal sidor: 126
Rec-ex:
Nej

(Utläst den 12 april 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Beskrivning från Goodreads:
 
 
De går under många namn de osynliga, oknytt, skrömt, de övernaturliga. De antar många former och de lockar, förför och förgör.

Nordens mörka skogar, djupa sjöar och höga berg hyser en mängd mytiska varelser. Vi ser dem inte om de inte väljer att visa sig, men de gör sig ständigt påminda. När någon mystiskt försvinner i skogen, när man hör märkliga ljud på vinden, när mjölken surnat över natten är det de övernaturliga som varit framme. Förr i tiden var de en naturlig del av vår värld, ett sätt påminna människor om att ha respekt för naturen.

En del väsen finner man i hela Europa, som drumliga jättar, mystiska troll, skira älvor och eldsprutande drakar. Andra, som den skönspelande näcken, nattens mara, skogens huldra och mylingarna, är typiska för norden. De personifierar naturen i all dess nyckfullhet och en del av dem ÄR naturen.

Egerkrans vackra bok gör en djupdykning i nordens rika folktro och presenterar ett brett urval av de väsen han själv anser vara de viktigaste och mest fascinerande. Med detaljrika, sinnliga bilder och initierade texter tas man med på en magisk resa.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om

Boken som helhet:
Ja, detta blir en lite annorlunda recension eftersom detta är en faktabok. Jag hade hört mycket bra om den här innan jag bestämde mig för att köpa den och nu i efterhand är jag så glad att jag gjorde det. Nordiska väsen är SÅ (!) fin. Den har ett strävt och mysigt omslag som är jätteskönt att hålla i och hela boken känns bara så himla lyxig.

Jag har alltid varit fascinerad av övernaturliga väsen och mytologi så det här var ju verkligen boken för mig. Det är dock inget man sträckläser utan jag läste lite i den då och då mellan lite tjockare och tyngre böcker.

Illustrationerna:
Illustrationerna är verkligen jättefina och jag kunde sitta och stirra på dem i evigheter. Jag önskar att jag kunde rita lika bra. Men, nej...


Texten:
Här är jag väldigt positivt överraskad. Jag trodde att den här boken främst skulle imponera på mig med sina illustrationer, men texten är faktiskt riktigt bra den också. Tycker verkligen att det var rolig läsning. T.o.m. sambon blev intresserad och satt och läste i den lite grann han med.

Sammanfattning och betyg:

Riktigt härlig bok som jag är glad och stolt att jag äger. Det blir ett högt betyg. Jag tror att det blir en femma. Jo, det måste nog bli det.



4 kommentarer:

  1. Den här boken verkar så otroligt fin. Vill ha!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättefin! Tycker jag absolut att du ska skaffa hem.

      Radera
  2. För jäkla härlig bok! ^^

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...