lördag 10 maj 2014

Recension: Striden om Olympen av Rick Riordan


Canon EOS 1100D


Titel: Striden om Olympen
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson #5

Förlag: Bonnier Carlsen

Utgivningsår: 2012

Språk: Svenska

Antal sidor: 448
Rec-ex:
Nej

(Utläst den 26 april 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Beskrivning från Adlibris:
 
 

För sista gången får du möta Percy Jackson, som upptäcker att han är född till att vara något mer än en vanlig människa ? Han är född till hjälte!

Nu kommer den avslutande delen i serien om halvguden Percy Jackson äntligen på svenska. Den mäktiga titanen Kronos förbereder en attack på Olympen och den sista striden närmar sig.
Halvguden Percy har det som vanligt rätt tufft, och nu har han just fått ta del av en profetia. På hans sextonde födelsedag är det han, Percy Jackson, som ska välja sida. Det är han som ska avgöra vilka som ska stå som slutliga segrare - gudarna eller titanerna. Men är det verkligen honom profetian handlar om och kommer han i så fall att göra rätt val?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

  

Handling:
Sista delen i serien om Percy Jackson.

Jag har ju varit lite tveksam till den här serien och ingen del i serien har fått mer än en trea i betyg även om jag tycker att serien har blivit bättre och bättre för varje bok. Men nu måste jag säga att sista delen faktiskt är värd en fyra! Det här är helt klart den bästa boken i serien och jag tyckte mycket om slutet.

Spoiler: Jag trodde att han skulle välja att bli en Gud faktiskt så blev lite förvånad när han valde att inte bli det. Men jag gillar ändå slutet och hans slutgiltiga val.

Spänning/Fart:

Var självklart spännande mot slutet. 


Karaktärer:
Har inte mycket att tillägga här. Jag gillar karaktärerna och som sagt så blev jag förvånad över Percys val i slutet. 


Skrivsätt:
Har gillat Rick Riordans humor genom hela den här bokserien och det är också det som fått mig att vilja läsa vidare. 


Sammanfattning och betyg:
 
Det här var helt klart den bästa boken i serien och det har gjort att serien har växt i mina ögon. Fortfarande inte det bästa jag har läst, men ändå helt okej och jag gillade den här boken. Den får som jag tidigare nämnde en fyra i betyg. 

Som helhet tycker jag dock att Percy Jackson-serien får en stark trea i betyg. En helt okej serie alltså, men inte det bästa jag har läst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...