lördag 28 juni 2014

Recension: Obsidian av Jennifer L. Armentrout

Canon EOS 1100D


Titel: Obsidian

Författare: Jennifer L. Armentrout
Förlag: Entagled Teen

Utgivningsår: 2012

Språk: Engelska

Antal sidor: 335
Rec-ex:
Nej

(Utläst den 19 juni 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beskrivning från Goodreads:
 
Starting over sucks.

When we moved to West Virginia right before my senior year, I'd pretty much resigned myself to thick accents, dodgy internet access, and a whole lot of boring... until I spotted my hot neighbor, with his looming height and eerie green eyes. Things were looking up.

And then he opened his mouth.

Daemon is infuriating. Arrogant. Stab-worthy. We do not get along. At all. But when a stranger attacks me and Daemon literally freezes time with a wave of his hand, well, something... unexpected happens.

The hot alien living next door marks me.

You heard me. Alien. Turns out Daemon and his sister have a galaxy of enemies wanting to steal their abilities, and Daemon's touch has me lit up like the Vegas Strip. The only way I'm getting out of this alive is by sticking close to Daemon until my alien mojo fades.

If I don't kill him first, that is.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

  

Handling:
Efter alla avslutade serier så tyckte jag att det kunde vara dags att påbörja någon ny. Jag har länge varit nyfiken på Lux-serien då jag har hört så otroligt mycket gott om den.

Första boken handlar om bokbloggaren Katy som nyligen flyttat med sin mamma till West Virginia efter att hennes pappa dött. Väl där träffar hon på sin dryge men väldigt attraktive granne. Dock är det nånting som inte riktigt stämmer med honom...

Jag gillade verkligen att det här handlar om någonting annat än vampyrer och varulvar. Det visar sig nämligen att Daemon är en utomjording och det tycker jag är riktigt coolt och annorlunda.

Spänning/Fart:
Det är bra tempo genom boken, dock tröttnade jag lite mot slutet men annars bra tempo genom hela. Jag ville hela tiden fortsätta att läsa.


Karaktärer:
Är det bara jag eller påminner denna boken ganska mycket om Twilight? Vi har Daemons syrra Dee, som påminner lite om Alice Cullen och Daemon själv som påminner ganska mycket om Edward. Och så hela grejen med att Daemon ska rädda Katy hur farliga situationer hela tiden.

Nu kanske detta låter lite negativt... det är det inte. Jag gillade verkligen den här boken, men som sagt jag tänker på Twilight ibland. Tyckte också att det var roligt att Katy är bokbloggare... tyckte dock att det hade varit roligt om det hade framgått ännu mer.



Skrivsätt:
Gillar verkligen Jennifer L. Armentrouts skrivsätt. Det är lättsamt med mycket humor och sarkasm. Dessutom tyckte jag att boken var väldigt lättläst och det är ju alltid ett plus.


Sammanfattning och betyg: 

En bra bok. Jag blev dock inte helt blown away, hade hoppats på ännu mer så blev lite besviken. Men det blir ju lätt så när man har höga förväntningar. Verkar dock vara en bra serie och jag har redan köpt hem del två och tre som jag ska försöka ta tag i snart.

Obsidian får betyget 4/5.




4 kommentarer:

  1. Jag har ganska precis läst ut del två i serien, Onyx, och jag måste säga att jag börjar älska den här serien mer och mer. Obsidian gillade jag starkt och Onyx var ännu bättre. Gillar handling och allt, och tycker med att det är roligt att det är utomjordingar och inte vampyrer eller varulvar för en gångs skull.

    Jag jämförde också boken/böckerna med Twilight. Tyckte att det påminde en hel del om det. Katy som Bella, Daemon som Edward, Dee som Alice, Ash som Rosalie osv (sedan i Onyx hittar jag fler karaktärer som liknar Twilights, men vill inte spoila om det...). Fast eftersom jag gillar Twilight så ser jag det inte som något negativt, som du.
    Och jag håller med! Kan ju inte låta bli att älska att Katy är bokbloggare, och visst hade det varit roligt om det hade framgått mer än vad det gjorde.

    Hoppas du gillar Onyx. Själv tycker jag riktigt mycket om den och kan inte vänta på att få lägga vantarna på Opal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Twilight. Är bara lite trött på att det är så många böcker som påminner om den. Blir lite tjatigt.

      Jag har beställt hem del två och tre så ska försöka läsa de snart innan jag glömmer bort handlingen.

      Radera
    2. Oj, haha, nu fick jag det att låta som att du tyckte att det var negativt, vilket du inte gjorde. Menade inte "som du" utan "precis som du". Håller med dig, det blir tjatigt i längden och lite småtrist :)

      Radera
    3. Haha... ok.

      Ja, det blir lite tjatigt när alla tar inspiration från samma bok liksom. Man vill ju ha lite variation.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...