söndag 8 juni 2014

Recension: September Girls av Bennett Madison

Canon Eos 1100D

Titel: September Girls

Författare: Bennett Madison
Förlag: Harper Teen

Utgivningsår: 2013

Språk: Engelska

Antal sidor: 352
Rec-ex:
Nej

(Utläst den 24 maj 2014)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beskrivning från Goodreads:
 
When Sam's dad whisks him and his brother off to a remote beach town for the summer, he's all for it-- at first. Sam soon realizes, though, that this place is anything but ordinary. Time seems to slow down around here, and everywhere he looks, there are beautiful blond girls. Girls who seem inexplicably drawn to him.

Then Sam meets DeeDee, one of the Girls, and she's different from the others. Just as he starts to fall for her, she pulls away, leaving him more confused than ever. He knows that if he's going to get her back, he'll have to uncover the secret of this beach and the girls who live here.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

  

Handling:
Fick upp ögonen för den här boken när Ariel Bisett hade med den i sin Mermaid May-video så jag valde att hänga på hennes evenemang.

Jag måste dock säga att jag valde just denna bok främst på grund av sitt vackra omslag och hade då nästan ingen koll på vad den handlade om.

Jag måste säga att jag tyvärr blev lite besviken på sjöjungfrutemat i den här. Jag tyckte inte att det var så tydligt. Det tog lång tid innan jag ens förstod att det var sjöjungfrur det rörde sig om.

Kortfattat så är handlingen denna, kille flyttar till en strandstad över sommaren. Märker att staden är annorlunda, det finns nämligen massor av långa, blonda tjejer i där. Tjejer som verkar vara väldigt attraherade av honom...

Spänning/Fart:

Samtidigt som jag gillar att man inte direkt förstår vad det är för mystiskt med tjejerna i staden så blir jag som sagt lite irriterad på att man inte får veta mer och man känner sig  faktiskt lite besviken då sista sidan är utläst. Men jag gillar mystiken genom boken, hade dock önskat att man fick reda på mer efter all mystik i början.

Karaktärer:
Vet inte riktigt vad jag tyckte om karaktärerna... Tyckte hela förbannelsen var rätt töntig. Och jafg gillar inte sjöjungfrutemat alls. Det sades ju heller aldrig rakt ut att det handlade om sjöjungfrur.

Skrivsätt:
Jag gillar uppbyggnaden av berättelsen. Att man inte förstår riktigt vad det rör sig om till en början. Men jag måste också säga att jag har en del problem med skrivsättet och språket. Ska det vara nödvändigt med så mycket svordomar t.ex? Jag gillade heller inte att hela världen kändes ganska vag. Jag hade velat ha en mycket tydligare bild av sjöjungfuerna. Det saknade jag verkligen. Tycker fortfarande inte att jag fått en förklaring till vad de här tjejerna egentligen var för något? De var sjöjungfrur typ, eller?
För att inte tala om den sexistiska sidan av boken. Didn't like it.


Sammanfattning och betyg: 
Jag är kluven över den här boken. Vissa delar var riktigt bra och andra var riktigt dåliga. Jag känner mig minst sagt förvirrad. Gillar inte språket och svordomarna och sättet författaren beskriver tjejerna. Det kändes bara sexistiskt och som att författaren har en ganska taskig kvinnosyn.
Men jag gillar mystiken och att man inte riktigt vet vad det handlar om i början. Dock kändes ju slutet lite som ett antiklimax. Hade hoppats på så mycket mer och jag hade verkligen hoppats på en lite mer tydlig sjöjungfruhistoria.

Som ni kanske märker är jag rätt kluven till den här boken. Men jag tror nog att betyget till slut landar på en trea. Finns både bra och dåliga saker med den här boken. Är du intresserad kan du ge den en chans men jag känner nog att jag kunde ha skippat den här och istället läst en bok med mer tydligt tema och en lite schysstare kvinnosyn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...