tisdag 8 juli 2014

Recension: Allegiant av Veronica Roth

Canon EOS 1100D


Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #3
Förlag: Katherine Tegen Books
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 526

(Utläst den 7 juli 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 
The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered—fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she’s known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence, she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties, and painful memories.

But Tris’s new reality is even more alarming than the one she left behind. Old discoveries are quickly rendered meaningless. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again, Tris must battle to comprehend the complexities of human nature—and of herself—while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice, and love.
  

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Jag har varit så rädd för den här boken. Mest för att jag har hört mindre bra saker om den och för att det känns lite vemodigt att serien är slut efter den här.

Det kändes dock otroligt bra att läsa om Insurgent precis före den här så jag kunde komma in i berättelsen igen efter ganska lång tid.

Aaaah, jag vet inte vad jag ska börja. Det hände så mycket i den här boken som jag vill prata om. Ni som läst den vet säkert vad jag menar... så mycket känslor. Men jag måste ändå säga att jag gillade den. Många har inte tyckt om pga något som jag kommer komma till längre ner i recensionen och det kan jag förstå. Men jag måste ändå betygsätta underhållningsvärdet och det är högt! Det här är enligt mig ingen dålig bok. Inte alls.

Spänning/Fart:
Tempot är högt som vanligt i Veronica Roths böcker och boken är bitvis svår att lägga ifrån sig. I alla fall mot slutet...



Karaktärer:
Okej, här finns det så mycket att säga, men det är också här vi kommer till alla spoilers. Markerar dessa som vanligt. Spoilers: 

+ Är inte Tobias Divergent? What?
+ Älskade scenen med Tobias och Tris innan de skiljs åt för sista gången. Så himla fin och det var också där jag började ana vad som komma skulle. Jag hade hört hintar och nästan blivit spoilad innan om att Tris inte skulle överleva och när jag läste den scenen så började jag förstå... och blev väldigt emotionell.
+ Blev så glad när Evelyn valde Tobias. <3
+ Slutet. Det allra sorgligaste var när Tobias och Caleb pratade och Caleb hälsade till Tobias vad Tris sagt innan hon dog. Att hon inte ville lämna honom. Usch, vad jag bölade då.
The feels......


Skrivsätt:
Älskar fortfarande Veronica Roths sätt att skriva.

Sammanfattning och betyg:
Inte en så dålig bok som jag först trodde att det här skulle vara. Har hört så många som blivit besvikna och visst blev jag med besviken på slutet då jag hoppades att det skulle få sluta lyckligt, men jag tyckte ändå att det var en bra bok. En bok jag blev underhållen av även om slutet krossade mitt hjärta. Därför ger jag trots det sorgliga slutet boken full pott. Jag blev besviken på slutet men som helhet älskar jag serien och kan inte annat än att ge både serien och historien som helhet en fet femma.



2 kommentarer:

  1. Jag blev superförvånad över slutet (hade turen att läsa den direkt då den inte blev spoilad) men tyckte om att Roth vågade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh då förstår jag att du blev förvånad. Jag håller absolut med. Det var modigt.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...