söndag 13 juli 2014

Recension: The Duff av Kody Keplinger

Canon EOS 1100D


Titel: The Duff
Författare: Kody Keplinger
Förlag: Poppy
Utgivningsår: 2010
Språk: Engelska
Antal sidor: 277

(Utläst den 9 juli 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 
Seventeen-year-old Bianca Piper is cynical and loyal, and she doesn't think she's the prettiest of her friends by a long shot. She's also way too smart to fall for the charms of man-slut and slimy school hottie Wesley Rush. In fact, Bianca hates him. And when he nicknames her "the Duff," she throws her Coke in his face.

But things aren't so great at home right now, and Bianca is desperate for a distraction. She ends up kissing Wesley. Worse, she likes it. Eager for escape, Bianca throws herself into a closeted enemies-with-benefits relationship with him.

Until it all goes horribly awry. It turns out Wesley isn't such a bad listener, and his life is pretty screwed up, too. Suddenly Bianca realizes with absolute horror that she's falling for the guy she thought she hated more than anyone. And eventually, through this realization, Bianca begins to see how harmful her unhealthy way of dealing with her problems has been, and finds a way to confront them head on.
 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 

Handling:
Det här är en bok jag fick för länge, länge sedan i ett bokvänspaket och jag har försökt att läsa den så många gånger. Men det har liksom aldrig blivit av, men nu under Läs-a-lot:en så blev det äntligen dags.

Och herregud vilken bok!!!! Efter ca 40 sidor var jag fast och kunde bara inte sluta läsa. Jag älskade konceptet som väl egentligen är ganska cheesy men det gör liksom ingenting för boken är så bra skriven.

Spänning/Fart:
Det är bra tempo i boken. Även om det är en contemporary så är det ganska högt tempo och det händer hela tiden saker som gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig.

Karaktärer:

Här har vi en av bokens styrkor. Jag älskar karaktärerna!!! Jag älskar Bianca, jag älskar Biancas kompisar, jag älskar Wesley... jag älskar i princip alla karaktärer i den här boken.

Skrivsätt:
Jag älskar Kody Keplinger och jag tror faktiskt att jag kan ha hittat en ny favoritförfattare i henne. Så himla Kul. Trodde aldrig att jag skulle gilla den här boken så mycket som jag gjorde. Vad var det då som var så himla bra med den här boken? Jo, för det första karaktärerna, men också Keplingers skrivsätt. Hon har nämligen förmågan att skriva lättsamma böcker men ändå med djup och hjärta. Hon tar upp lite mer seriösa ämnen som alkoholism men lyckas ändå få boken att vara lättsam och intressant utan att den för den delen behöver bli tung. Jag gillar också att hon väver in sex i boken på ett väldigt bra sätt då många YA-böcker väljer att hoppa över de delarna. Hon väver in det på ett väldigt naturligt sätt, utan att det tar över eller glöms bort som i många andra YA-böcker och det gillar jag. Varför måste det alltid vara så puttenuttigt och klippas bort bara för att det handlar om ungdomar och är en ungdomsbok? Hormonerna tar ju oftast överhanden i den åldern så varför kan inte det få vara en del av handlingen? Tycker jag borde vara en självklarhet i YA-böcker. Förstå mig rätt, det är inte erotik jag är ute efter, jag tycker bara det är töntigt att det liksom ska förskönas hela tiden. Ok, nu ska jag sluta babbla men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Sammanfattning och betyg:
En otroligt bra bok. Jag älskade den! Lätt en av de största överraskningarna i år. Så himla bra. Lättsam men ändå med djup och bästa karaktärerna på länge. LÄS!!!!






2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...