tisdag 29 juli 2014

Recension: Fangirl av Rainbow Rowell

Iphone 5c


Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: St. Martins Griffin
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 438
Rec-ex: Nej

(Utläst den 19 juli 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 

In Rainbow Rowell's Fangirl, Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan, but for Cath, being a fan is her life—and she’s really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it’s what got them through their mother leaving.

Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere.

Cath’s sister has mostly grown away from fandom, but Cath can’t let go. She doesn’t want to.

Now that they’re going to college, Wren has told Cath she doesn’t want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She’s got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words . . . And she can’t stop worrying about her dad, who’s loving and fragile and has never really been alone.

For Cath, the question is: Can she do this? Can she make it without Wren holding her hand? Is she ready to start living her own life? Writing her own stories? Open her heart to someone? Or will she just go on living inside somebody else’s fiction?

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 

Handling:
Jag har ju tidigare läst Eleonor & Park av Rainbow Rowell som jag verkligen tyckte mycket om. Efter att jag läste den så känns det som att intresset för Fangirl har exploderat. Alla pratar om den här boken och det känns som att alla älskar den! Detta har ju också gjort att jag jag hade extremt höga förväntningar när jag äntligen plockade upp den. Jag måste dock säga att jag blev lite besviken, jag tyckte inte att den var riktigt så bra som folk säger. Visst, den var bra. Jag gillade den, men det kommer inte att bli full pott i betyg, det kan jag säga redan nu.

Fangirl handlar om Cath som är ett Simon Snow-fan. (Bokens motsvarighet till Harry Potter.) Hon skriver fanfiction och ska börja på college tillsammans med sin tvillingsyster Wren. De båda tvillingarna är dock ganska olika och Wren gör direkt klart att hon inte vill dela studentrum med Cath. Hon vill ut och träffa folk och lära känna nya människor. Cath å andra sidan tycker att det är bra som det är och vill hellre lägga sin tid på att skriva fanfiction. 


Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag inte ger den här boken full pott. Jag gillar den men det känns som att det är något som saknas för att den ska få full pott, men vad vet jag inte.

Spänning/Fart:
-

Karaktärer:

Jag gillar karaktärerna. Jag kan som många andra relatera till Cath och jag kan känna igen mig själv i många situationer. Och åååh vad jag gillade Levi. Älskade att läsa om honom och Cath.

Skrivsätt: 

Jag tycker om Rainbow Rowells sätt att skriva. Dock så tyckte jag bättre om Eleonor & Park. Jag tyckte också att boken tappade lite i trovärdighet när Rowell hade med en Harry Potter-referens. Jag trodde liksom att Simon Snow var denna boks Harry Potter. Så att nämna Harry Potter här kändes bara fel.

Sammanfattning och betyg:

En bra bok, men tyvärr ändå lite av en besvikelse. Hade hoppats på lite mer ändå. Trodde jag skulle bli helsåld men njaee...

Dock ändå helt okej och jag gillade den, men blir som sagt ingen full pott. Fangirl får nöja sig med en fyra. Dock drog ju Levi upp betyget. <3



2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...