måndag 28 juli 2014

Recension: Fyra dagar, fyra nätter av Morgan Matson

Iphone 5c

Titel: Fyra dagar, fyra nätter
Författare: Morgan Matson
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 347
Rec-ex: Nej

(Utläst den 16 juli 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 

"Vi kunde göra vad vi ville, åka vart vi ville. Vi skulle korsa kontinenten. Vi hade bil, bensinpengar och ett mål. Vägen låg öppen framför oss."

Amy Curry tycker inte att livet är så himla toppen. Pappan dog nyligen i en bilolycka, och sedan dess har allting varit riktigt jobbigt. Hennes mamma har bestämt att familjen ska flytta från Kalifornien till Connecticut för att starta på nytt. I samband med flytten måste Amy köra familjens bil tvärs över kontinenten. Problemet är bara att hon sedan bilolyckan vägrar köra bil.

Mamman fixar en chaufför, Roger, en kille Amy inte träffat sedan hon var liten, men hon är inte särskilt sugen på att sitta i en bil med en nästan okänd kille (dessutom oväntat snygg) i fyra dygn - vad pratar man om liksom?
Amys mamma har gjort en resrutt åt dem, bokat hotellrum, och till och med gett Amy en bok där hon kan skriva upp sina minnen från resan. Förutsättningarna är så där, tycker Amy. Men under de fyra dygnen hinner det hända massor; de tar den ena omvägen efter den andra och det blir en roadtrip de sent ska glömma.

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 

Handling:

Ibland läser man en sådan där bok som man bara älskar från första början. Det här är en sådan bok. Det är den ultimata Nelly-boken, så är det bara. Jag älskade allt med den, bilderna, karaktärerna, skrivsättet. ALLT!!!

För er som inte har läst den redan, så handlar den om Amy som nyligen förlorat sin pappa i en bilolycka. Hon ska nu flytta tillsammans med familjen tvärs över kontinenten och dessutom ska hon köra familjens bil till nya huset. Det skulle ju ha gått bra om det inte var för det lilla problemet att hon inte kör bil...
Boken blir till en fantastisk roadtrip som genast för tankarna till en av mina absoluta favoritfilmer: Elizabethtown med Kirsten Dunst och Orlando Bloom.

Spänning/Fart:
Efter att jag plockat upp boken och läst typ tre sidor var jag fast. Jag läste och läste tills boken var slut. Kunde bara inte lägga den ifrån mig. Det är ju en contemporary så ingen spänning på det sättet, men jag måste ändå kommentera tempot och flytet i Morgan Matsons skrivsätt. Fantastiskt vad det flöt på!

Karaktärer:

Åh, jag älskade karaktärerna! Jag kunde verkligen leva mig in i karaktärernas POV. Framför allt kunde jag leva mig in i Amys situation. Jag har naturligt väldigt lätt att sätta mig in karaktärers situation då de förlorat sin pappa. Jag vet hur det är och vad man går igenom, trots att min pappa inte dog i en bilolycka så förstår jag Amys känslor, hennes ilska och hennes begränsningar. I've been there.

Jag älskar att läsa om roadtrips. Finns inget bättre. Det kändes som jag var med där i bilen och lyssnade på deras spellistor. Så himla mysigt!

Spoilers:
Men shit vad jag störde mig på Rogers ex. Blä! Vilken bitch! Hur kan man bara bete sig på det sättet? Och Gud vad Roger var trög, fattade han inte att hon bara lekte med hans känslor? Och åh vad jag skrattade när jag läste den där "Du ser het ut"-scenen. Bästa scenen i hela boken! HAHAHA!
Älskade slutet... så fint och lyckligt! Jag bara satt där och myste med ett léende på läpparna.


Skrivsätt: 

Jag tror att jag älskar Morgan Matson. Måste läsa fler böcker av henne.

Sammanfattning och betyg:
En solklar femma!!! En av de bästa böckerna jag har läst i år!!! Läs den om du inte redan har gjort det!








6 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Men synd du inte läste originalspråk. Har läst hennes andra bok som var nästan lika bra och hon har precis släppt en tredje som jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite synd att jag inte läste på originalspråk. Håller med... men köpte denna på rean så ja, då fick det bli så.

      Radera
  2. Denna blev jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
  3. Fyra dagar, fyra nätter är verkligen superbra och precis som du blev jag sugen på att läsa något mer av Morgan Matson! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskade verkligen den. Vi får båda skaffa fler böcker av henne då! :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...