lördag 16 augusti 2014

Island= kärlek.

Okej. Så i min förra Book Haul (som jag inte tror någon har sett) så frågade jag om det var någon som var intresserad av att se bilder från min Islandsresa. Det var det nog inte, men eftersom det här är min blogg och jag vill spamma alla med hur JÄVLA vackert det är på Island så tänker jag lägga upp lite bilder här i alla fall. Och nej, det är inte bara därför. Det finns ytterligare en anledning.



Canon EOS 1100D

Jag är helt kär. Det är den absolut coolaste plats jag har besökt. Nu har jag inte rest så mycket men i alla fall. Det var coolt. Landskapet är fantastiskt. Jag vill åka dit igen. Jag ska åka dit igen.

Tydligen är inte jag helt ensam om att älska Island. Två av mina favoritförfattare verkar vara där just nu. Följ de på Instagram:


@taherehmafi
@ransomriggs


Och sist men inte minst till den andra anledningen till det här inlägget.
Är det någon som vet någon bra bok som utspelar sig på Island? Eller någon bra bok av någon isländsk författare. Tipsa mig gärna.

Det var nog det. Gillar ni Island än? Det borde ni göra.


18 kommentarer:

  1. Det fanns ju en Nordisk läsutmaning för cirkus två år sedan något sådant - jag var med i den och läste bland annat - där kom ju isländska tips på författare upp! Jag läste en deckare och en novellsamling som jag kanske inte direkt älskade: däremot vet jag att andra hade bättre tur! Många vet jag taggade dessa inlägg med "Nordisk utmaning".

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Island! Har aldrig ens varit där men jag har alltid velat åka. Det är så otroligt vackert från det man ser på alla olika bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får åka dit. Det är galet vackert! :)

      Radera
  3. Svar
    1. Tack Lena. Island är vackert.

      Radera
  4. Jag är väldigt svag för Arnaldur Indriðason serie om poliser på Island, de böckerna är fulla av mäktiga landskap. Och så har vi ju Jón Kalman Stefánsson, av honom har jag bara läst en bok (Sommarljus och sen kommer natten) men jag har hört mycket gott om hans andra böcker också.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen Monika! :)

    SvaraRadera
  6. Så jäkla häftigt ställe, nångång ska jag minsann åka dit. När det gäller böcker: kollat in Burial Rites av Hannah Kent? Gör det, gör det, gör det!!! Läste den nyss och gillade skarpt, iofs skriven av en australiensiska, men det gör inte ett skvatt. Historisk roman om dödsdömd kvinna - inget övernaturligt, bara människor i det isländska landskapet. Finns även på svenska och heter då En mörderska bland oss. Min recension återfinns här: http://bokpotaten.blogspot.se/2014/08/burial-rites-av-hannah-kent.html

    SvaraRadera
  7. Tack, Elen!! Har hört talas om den men har inte vetat vad folk tyckt om den riktigt. Ska läsa din recension. Du måste åka dit, så jäkla coolt. Jag ska dit igen vid tillfälle. Så himla annorlunda och häftigt. Åk valsafarit. Det var vår höjdpunkt. Stora valar och delfiner på nära håll. Jag grät för att jag älskar delfiner och att få se dem på så nära håll är typ en punkt på min bucket list.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt jäkla grymt! :D

      Radera
    2. Blå lagunen är nice med! :) Bada i varm källa.

      Radera
  8. Jag vill åka till Island! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åk till Island när du får chansen!

      Radera
  9. "Evig natt" av Michelle Paver utspelar sig inte på Island. Men jag ville tipsa om den ändå för den utspelar sig på en helt öde plats i norra Norge. En jättehäftig miljö att läsa om om du letar efter böcker som utspelar sig på unika platser :) Jag gav den 4/5 stjärnor på Goodreads!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ok. Tack för tipset.

      Radera
  10. Så vackert! Jag skulle vilja åka till Island och rida långtur på Islandshäst, en flerdagstur och uppleva ön från hästryggen. Det har varit en dröm jag haft sedan jag var liten, så medan andra drömt sig bort till Thailand, Gran Canaria och andra varma platser har jag gått mot strömmen och alltid sagt att jag vill åka till Island ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra val säger jag. Det är underbart vackert och annorlunda.
      :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...