torsdag 7 augusti 2014

Recension: If I stay av Gayle Forman

Iphone 5c

Titel: If I stay
Författare: Gayle Forman
Förlag: Black Swan
Utgivningsår: 2010
Språk: Engelska
Antal sidor: 272
Rec-ex: Nej

(Utläst den 21 juli 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads 

Life can change in an instant.

A cold February morning . . . a snowy road . . . and suddenly all of Mia's choices are gone. Except one.

As alone as she'll ever be, Mia must make the most difficult choice of all.

Gripping, heartrending and ultimately life-affirming, If I Stay will make you appreciate all that you have, all that you've lost - and all that might be.
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:

 

Handling:
En bok jag hört mycket om. Både bra och dåligt, men eftersom filmatiseringen kommer ganska snart så tyckte jag att det kunde vara kul att ha läst boken tills dess.

Handlar om Mia som som är med om en bilolycka och ställs inför valet: Ska hon kämpa och forsätta leva... eller inte. Japp, så enkel handling är det faktiskt.


Spänning/Fart:
Det var spännande och man ville veta hur boken skulle sluta. Men jag vet inte... det var en ganska kort bok. Dock så trodde jag att den skulle beröra mig mer. Jag trodde att jag skulle gråta, men det gjorde jag faktiskt inte. Jag blev inte så berörd som jag hade hoppats på. Tyvärr. Dessutom tyckte jag att slutet kändes väldigt abrupt. Jag har läst även uppföljaren till den här så ja, jag vet att det finns en fortsättning... men jag tyckte ändå att slutet kändes väldigt plötsligt och avhugget nästan.

Karaktärer:

Jag hade velat känna mer för Mia. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om henne. Dock blev jag förvånad över att hon inte tog allt hårdare. Hade det hänt mig, så hade jag aldrig klarat av det. Samtidigt som jag också blev lite irriterad på henne för att hon var så egoistisk. Hon hade ju människor i livet som brydde sig om henne. Äsch, jag vet inte. Jag är lite kluven till vad jag tyckte faktiskt.

Skrivsätt: 

Jag tyckte om hur boken var skriven. Ja, förutom slutet.

Sammanfattning och betyg:
Som ni kanske märker så är jag lite kluven till den här boken. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte. Helt okej, men jag hade velat bli mer berörd och uppslukad av historien. Det var något som saknades för att jag skulle falla pladask. Men på det stora hela en helt okej bok. Betyget blir en svag fyra.



4 kommentarer:

  1. den här vill jag så gärna läsa. Var väldigt nyligen som jag förstod att den även ska bli film.

    SvaraRadera
  2. ja,jag hoppas filmen kommer att vara bra. Jag gillade trailern i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag har den hemma på svenska så jag ska väl försöka läsa den innan filmen kommer på bio! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, hoppas du kommer att gilla den.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...