fredag 29 augusti 2014

Recension: We were liars av E. Lockhart

ipad mini


Titel: We were liars
Författare: E. Lockhart
Förlag: Hot key books
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska
Antal sidor: 228
Rec-ex: Nej

(Utläst den 16 augusti 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
We are the Liars.

We are beautiful, privileged and live a life of carefree luxury.

We are cracked and broken.

A story of love and romance.

A tale of tragedy.

Which are lies?

Which is truth?



Har du inte läst den här boken så vill jag varna dig redan nu. Det kommer att vara spoilers i den här recensionen. Det är oundvikligt att prata om den här boken utan att beröra en hel del spoilers. Så har du inte läst den, läs och kom sedan tillbaka och läs min recension. (om du vill.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 


Handling:


Okej så jag visste inte så mycket om boken innan jag började att läsa den och tydligen är det det bästa. Man SKA inte veta så mycket om den innan man börjar läsa. Ju mindre man vet, desto bättre.

Spoilers:
Boken handlar väldigt kortfattat om en tjej vid namn Candace som har varit med om en hemsk olycka. (det får man reda på ganska tidigt i boken.) Genom boken får man sakta reda på vad som egentligen hände. Candace själv kommer nämligen inte ihåg någonting och försöker få alla att berätta för henne vad som egentligen hände.

Spänning/Fart:
Åh, den här boken var så himla bra. Älskade hur den var skriven. Dock var den väldigt förvirrande till en början. Förstod nästan ingenting förrän jag kommit ungefär halvvägs. Det var tur att boken var så kort, för hade den varit längre så vet jag inte om jag hade orkat igenom den. Men när man får reda på mer och mer vad som hänt så kunde jag inte lägga boken ifrån mig.


Karaktärer:

En sak som jag dock inte förstod med den här boken är titeln. "We were liars"? Jag tycker inte att den var någon som direkt ljög mer än någon annan. Vem ljög? Nej, jag fattade inte valet av titel. varför kallades Candaces kompisgrupp för liars?

Skrivsätt: 

Oj, oj, oj... här finns det så mycket att skriva. Under tiden jag läste boken så förstod jag inte alla små sagoavsnitt och vissa grejor i språket. Det första exemplet är detta:
“Then he pulled out a handgun and shot me in the chest. I was standing on the lawn and I fell. The bullet hole opened wide and my heart rolled out of my rib cage and down into a flower bed. Blood gushed rhythmically from my open wound,
then from my eyes,
my ears,
my mouth.
It tasted like salt and failure. The bright red shame of being unloved soaked the grass in front of our house, the bricks of the path, the steps of the porch. My heart spasmed among the peonies like a trout.”


Så himla brilliant!! När jag först läste det så bara: WHAT??? Jag blev helt chockad och trodde att hennes pappa just skjuitit henne, men så läste jag vidare och insåg att det bara var en metafor som författaren använde för att beskriva en känsla. Känslan som Candace fick när hennes pappa flyttade ut.

Har aldrig sett någon som skrivit på detta sätt förut och jag fullkomligt ÄLSKAR det. Helt fantastiskt!!!


Detsamma gör författaren när hon använder sig av små snuttar från sagor i boken. Även dessa används som hjälpmedel för att beskriva olika känslor. SÅ coolt. När jag först läste dem så förstod jag inte poängen med dem men efter att avslutat boken så förstod jag. Och wow!!!


Okej och avslutningsvis, låt oss prata om slutet.

Spoilers:
Gud vad jag grät när hon kom på att hundarna dött i branden. Klarar inte av att läsa om hundar som råkar illa ut. Samma sak när hon mindes vad som verkligen hänt. Jag satt som på nålar.

Men vad tror ni? Jag blev lite osäker på om hennes kompisar var hallucinationer eller om de var typ spöken? Jag tror mer på hallucinationer. Vad tror ni?


Sammanfattning och betyg:
Det här är en så jäkla bra bok!!!! Bästa boken jag läst på länge. En riktig mind-fuck som påminner mig om t.ex filmen Sjätte sinnet och Mara Dyer.

Har du inte läst den, gör det! Den är kort och ganska förvirrande till en början, men när väl sanningen kommer fram.... WOW!

Läs den!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...