söndag 21 september 2014

Recension: Isla and the happily ever after av Stephanie Perkins

Canon EOS 700D



Titel: Isla and the happily ever after
Författare: Stephanie Perkins
Serie: Anna and the french kiss #3
Förlag: Usborne Publishing
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska
Antal sidor: 375
Rec-ex: Nej

(Utläst den 21 september 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
The café is boiling. The atmosphere is clouded with bittersweet coffee.
Three years of desire rip through my body and burst from my lips: “Josh!”
His head jolts up. For a long time, a very long time, he just stares at me.
And then…he blinks. “Isla?”

Hopeless romantic Isla has had a crush on brooding artist Josh since their first year at the School of America in Paris. And, after a chance encounter in Manhattan over the summer break, romance might be closer than Isla imagined. But as they begin their senior year back in France, Isla and Josh are forced to face uncertainty about their futures, and the very real possibility of being apart.

Set against the stunning backdrops of New York, Paris and Barcelona, this is a gorgeous, heart-wrenching and irresistible story of true love, and the perfect conclusion to Stephanie Perkins’s beloved series.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer om:
 

Handling:

Åh vad jag har sett fram emot den här boken. Har längtat ända sedan jag läste ut Lola and the boy next door (när nu det var?) Men i alla fall! Jag har haft sjukt höga förväntningar på den här och har hoppats att den skulle leverera och att jag skulle bli lika tokkär i den som jag blivit i Stephanie Perkins andra böcker. Blev jag då tokkär? Svaret är nej... eller jo, till en viss del. Men det här blev tyvärr inte den bästa boken i serien som jag hade hoppats. Men missförstå mig inte, det är en bra bok. Det är bara inte den bästa i serien och varför tänkte jag prata lite om nu.

Boken handlar om Isla och Josh. De har haft en crush på varandra utan att de vetat om det hur länge som helst. Men så träffar de på varandra och plötsligt inser Isla att hennes kärlek till Josh kanske äntligen ska bli besvarad...

Det blir lite av en insta-dating. Isla och Josh börjar dejta nästan på en gång och största delen av boken är de faktiskt ett par vilket bara det är ganska ovanligt i Ya contemporary då det brukar handla större delen av boken om hur huvudkaraktärerna ska bli tillsammans, vilket inte är fallet här. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det... jag är ju inget jättefan av insta-love alltså.


Tempo/spänning:
-


Karaktärer:

Här har vi ett problem med den här boken. Jag fastnar inte riktigt för Isla eller Josh. Inte på samma sätt som jag fastnade för karaktärerna i de tidigare böckerna.

Spoilers:
Jag gillade de dock mer mot slutet och jag älskade verkligen när Isla fick reda på att hennes syster hade kontaktat Josh bakom ryggen på henne för att få de att hitta tillbaka till varandra igen. Så himla fint. Älskade också när Isla satt uppe hela natten och läste Joshs bok och han väntade utanför hans fönster. Swoon.

Och kan vi bara prata om hur alla karaktärer från de tidigare böckerna var med i slutet av den här boken. Aaaaaaawwww, jag visste om att de skulle vara med så jag satt i slutet bara och väntade på när de skulle dyka upp. Och herregud, jag dog nästan när St. Clair friade till Anna. Aaaaaaaw....


I övrigt så irriterade jag mig inte så mycket på Isla. Många har stört sig på henne vet jag, men jag måste säga att jag faktiskt inte gjorde det och det tror jag mycket berodde på att jag kunde känna igen mig i henne. Jag var faktiskt väldigt lik henne då jag var yngre så jag kunde identifiera mig en hel del med henne och det gjorde ju så klart att jag inte irriterade mig så mycket på henne.

Men som sagt så hade jag lite svårt att verkligen gilla huvudkaraktärerna i den här boken lika mycket som jag gjorde i de andra böckerna. Men tycker absolut att det tog sig mot slutet så det räddade helt klart upp betyget som jag trodde från början skulle bli ganska lågt.

Skrivsätt: 

Jag älskar ju Stephanie Perkins. Hon har en sån fantastisk förmåga att skapa härliga minnesvärda karaktärer. Tyvärr tycker jag ju kanske inte att detta var hennes bästa bok, men det gör ingenting för jag tycker ändå, trots just den här boken att hela hennes Anna-trilogi varit helt fantastisk.

Sammanfattning och betyg:
Inte Perkins bästa bok. Men ändå en väldigt bra bok och jag är glad att serien fick ett så fint slut. Swoon.


Det blir en fyra i betyg för den här avslutande delen. Men som helhet får serien en klockren femma. Har du läst de andra böckerna i serien och älskat de lika mycket som jag så är det självklart att du måste läsa den här med.




2 kommentarer:

  1. Vågar inte läsa hela recensionen då jag inte läst den här eller jag har inte läst nåt än av författaren har länge varit sugen på hennes böcker så måste verkligen se till att beställa hem dem snart.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...