söndag 26 oktober 2014

Recension: Överenskommelser av Simona Ahrnstedt

Canon EOS 700D


Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt
Förlag: Ponto Pocket
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 384
Rec-ex: Nej

(Utläst den 9 oktober 2014)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon – Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han – karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat – planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth …

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Den här boken har länge legat och väntat i olästhyllan. Jag vet inte varför jag inte har plockat upp den eftersom jag länge har trott att det här med historisk fiction kan vara min grej.

Så nu var det äntligen dags och... wow. Ja, jag älskade den. Den här boken var verkligen riktigt bra. Den handlar om Beatrice och Seth som 1880 inleder en komplicerad men passionerad romans. Så ja, det är romance. Romance i historik miljö. Och yes, I loved it. Jag hde tidigare blivit tipsad om den då jag i samband med 50 shades of Grey blev sugen på att läsa lite erotiska noveller. Dock tycker jag ju som många andra att 5o shades inte var min cup of tea. Jag ville ha nåt mer romantiskt då det var mitt största problem med 50 shades. Den hade ingen romantik. Men oooh, det hade verkligen Överenskommelser och det är jag så himla glad för!


Tempo/spänning:
Jag ville verkligen veta hur den skulle sluta. Jag hade väldigt svårt att lägga boken ifrån mig då jag väl fastnat för handlingen.


Karaktärer:

Beatrice och Seth. Seth och Beatrice. Åh, vad jag ville att de skulle få varandra.


Skrivsätt: 

Den här boken har så mycket som jag gillar. Älskade miljöerna. Älskade all romantic tension. Och framför allt älskade jag som sagt att det inte bara var sex till skillnad från en viss annan bok jag nämnde här ovanför. Det var precis lagom och det var romantiskt. That's all I'm asking for. 

 

Sammanfattning och betyg: 

Ja men visst blir det full pott för Överenskommelser. Jag gillade den så mycket så jag var tvungen att köpa hem fler böcker av Simona Ahrnstedt på stört. Varför har jag inte läst den här boken tidigare? Varför? Är det förresten någon som har några övriga tips på bra historisk fiction?

 

7 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du tyckte om boken! Jag älskar också hennes böcker, dom är ju så sjukt underbara! Men jag tycker att Sylvia Days fristående böcker har lite samma klang som denna. Typ Älska, Synda, Längtan och Drama. Dom är också fängslande, Historiska, underbara och fulla med otillåten kärlek. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra. Ska läsa andra boken snart hoppas jag. Jag har kikat på Sylvia Day men är lite tveksam då jag inte är jättemycket för erotiska böcker... Är fortfarande chockad över att jag ens läst 50 shades... Men tack så mycket för tipset! :)

      Radera
  2. Jag älskade både Överenskommelser och Betvingade! Vill även läsa De Skandalösa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska snart sätta igång med Betvingade. Hoppas på att gilla den med.

      Radera
  3. Har bara hunnit läsa Betvingade ännu men tycker Lesley Pearses böcker är lite liknande. Belle är min favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den har jag hört talas om!

      Radera
  4. Lite sen på bollen, men måste tipsa om författarinnan Elizabeth Chadwick, tex "Kärleksknuten" eller serien "Lord Gyons dotter". Även Diana Gabaldons "Främlingen" är fenomenalt bra! Gillade du den här boken lär du gilla dessa :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...