måndag 27 oktober 2014

Skriva.

Har funderat lite mer på det här med att försöka mig på att skriva, men tycker det är svårt att veta hur man ska börja. Jag vet att det finns många bloggare som själva har försökt sig på att skriva så nu skulle jag vilja ha era tips.

° Hur brukar ni börja?
° Hur väljer ni vilken genre ni ska skriva inom? (Jag var själv sugen på en genre men nu har jag börjat vela.)


Tar gärna emot bra skrivartips alltså. Så kommentera jättegärna med tips och hjälp på vägen!
Tack hörrni!

6 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid börja med att komma på en karaktär och en scen. Det brukar oftast bli när min stackars karaktär råkar ut för något.. Sedan skriver jag ner den. Efter det brukar jag försöka lära känna min karaktär och fundera ut hur han/hon har hamnat i den situationen som han/hon har gjort. Och efter det brukar jag har tillräckligt för att komma igång med en början, och då är det bara att skriva på. Mina karaktärer brukar komma efter hand, och när en ny kommer lär jag känna den när jag skrivit klart för dagen. :)
    Det brukar funka ganska bra för mig.. men jag vet inte :P haha genom att följa http://debutantbloggen.wordpress.com/ så kan man få bra tips också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips!! Ja, det är inte helt lätt att komma igång alltså och veta hur och var man ska börja. Sedan tror jag dock att det är ganska individuellt också. Alla gör nog inte på samma sätt men vore som sagt kul att se och läsa hur andra gör.

      Radera
    2. Ja absolut! Jag kan tänka mig att det finns dem som läser hur jag gör, och tycker att jag är helt knäpp :)
      När de kommer till genre.. Skriv det du känner mest för. Tycker du att det blir tråkigt efter några sidor så blir man ju aldrig klar! :)

      Radera
    3. Säkert är det så. Alla gör nog på sitt eget sätt men ändå kul att se hur andra gör tycker jag. Man kan få lite inspiration.

      Radera
  2. Jag har läst "Kreativt skrivande" tre kurser (på ett och ett halvt år). Jag har lite småtips på små övningar för att komma igång med skrivandet så att man senare kan förstora dessa små övningar (mer som mininoveller till att bröja med). Om du vill kan jag skicka lite övningstips!

    Kram!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...