lördag 15 november 2014

Recension: Britt-Marie var här av Fredrik Backman

Canon EOS 700D


Titel: Britt-Marie var här
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Partners in Store

Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 262
Rec-ex: Nej

(Utläst den 26 oktober 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads:
En roman om förälskelse, andra chanser och att sparka på det som rullar.

Britt-Marie är faktiskt inte passivt aggressiv. Det är bara det att smuts, repor och felaktigt organiserade besticklådor får henne att skrika på insidan. Hon har just lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan få finns i Borg, ett finanskrisdrabbat litet samhälle vid en väg där allt utom den ölstinkande pizzerian är nedlagt eller till salu. Britt-Marie avskyr fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är sannerligen inte början på en underbar vänskap.

Men när byns ungdomslag behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. När Britt-Marie dessutom blir utbjuden på dejt av en polis och bryter handen i ett solarie finns det ingen återvändo.

Britt-Marie var här är en kärlekshistoria och en kärleksförklaring. Om en kvinna som väntat ett helt liv på att hennes ska börja, och om samhällen vid vägar där fotboll och pizzerior är det sista som överger människorna.
 

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Äntligen har Fredrik Backman släppt en ny bok. Som jag har längtat. Har ju som de flesta redan vet älskat alla hans tidigare böcker. Därför hade jag ju som vanligt skyhöga förväntningar.

Britt Marie var här handlar om Britt-Marie som söker jobb och till slut hamnar i det lilla samhället Borg och blir fotbollstränare för byns fotbollslag.

Till en början kändes denna bok lite som en upprepning av Ove fast ur en äldre kvinnas perspektiv. Och det var väl det jag trodde att den skulle vara. Men nej jag tycker inte att detta är en upprepning av Ove. Det är en ny berättelse. Visst har den vissa likheter men nej jag vill absolut hävda att detta är en helt ny story. Jag tappade dock intresset lite grann i mitten men det var defintivt inte bokens fel utan mitt eget. Jag var i en fruktansvärd lässvacka under tiden jag läste den här så ja, helt mitt eget fel.


Tempo/spänning:
-


Karaktärer:

Jag störde mig inte så mycket på Britt-Marie till en början som jag trodde att jag skulle göra. För vi det här laget så vet jag hur Backman brukar lägga upp sina böcker. Han brukar ofta måla upp en stereotyp person som han sedan ger mer djup åt vartefter berättelsen framskrider. Därför var jag beredd på detta redan innan jag började läsa och började redan från början att gissa vad det var som kunde hänt Britt-Marie som fått henne att bete sig som hon gjorde. Jag väntade på att få lära känna henne bättre.


Skrivsätt: 

Älskar Fredrik Backmans skrivsätt och språk. Det har jag alltid gjort och det gör jag här med. Speciellt slutet fick mig att sitta och le så där lyckligt. Älskar hans fantastiska men väldigt enkla sätt att beskriva känslor.
 

Sammanfattning och betyg: 

Åter igen en väldigt fin berättelse av Fredrik Backman. Han har gjort det igen. Fem tassar. Tack!
 

6 kommentarer:

  1. Tack för din recension, jag har precis lagt till denna bok i mitt ljudbibliotek så den ska bli kul att läsa. Jag älskar både Ove och Min mormor ringer och... samt hans första bok som jag tror heter: Vad min son behöver veta om världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ove är den bästa bok jag har läst. Någonsin.

      Radera
  2. Åh, längtar så efter att läsa denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra.

      Radera
  3. Efter denna recension är jag helt säker att jag nog skall ge den en chans :) På önskelistan till julklapp ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag lyckades få någon att bli nyfiken.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...