fredag 14 november 2014

Recension: Gatukatten Bob av James Bowen

Canon EOS 700D

Titel: Gatukatten Bob
Författare: James Bowen
Förlag: Bokförlaget NaNo
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 252
Rec-ex: Nej

(Utläst den 29 oktober 2014)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:
När James Bowen hittade en skadad, röd gatukatt hopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet hade han ingen aning om hur stor betydelse katten skulle få i hans liv. James levde ur hand i mun på Londons gator och det sista han behövde var ett husdjur. Ändå kunde James inte låta bli att hjälpa den slående intelligentan hankatten, som han snart döpte till Bob. Inom kort var de två oskiljaktiga och deras skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr skulle komma att förändra deras liv och långsamt läka såren från det förflutna.
  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Jag har varit lite intresserad av att läsa den här boken ett tag. Min tvekan har varit att det ju handlar om en katt. (jag föredrar hundar lol) Men ville ändå läsa den för jag tycker nog inte att det gör så mycket att det handlar om just en katt, jag är svag för djur över huvudtaget så whatever liksom. Och åh, vilken fin bok det här är! Jag satt med tårar i ögonen flera gånger.

Boken handlar om James som hittar en skadad gatukatt och bestämmer sig för att ta hand om den. Vad han inte vet då är att katten Bob kommer att förändra hans liv. En mer hjärtevärmande berättelse får man leta efter.

Som sagt så satt jag med tårar i ögonen flera gånger under berättelsens gång. Det spelar ingen roll att det handlar om en katt och inte en hund. Det är ett husdjur och en familjemedlem oavsett. Det kanske är svårt att sätta sig in i James situation och hur stor roll Bob kom att spela i hans liv. Men har man någon gång själv haft ett kärt husdjur så tror jag att man kan förstå. Ens husdjur blir en vän för livet. Precis som Bob blev för James.


Tempo/spänning:
Spoiler:
Satt med hjärtat i halsgropen då Bob kom bort på Londons gator. Oj, oj... blev riktigt orolig.


Karaktärer:

Bob verkar vara så fantastisk. Jag skulle vilja träffa honom. Det vore riktigt coolt. Tycker mycket om James också. Vilken resa han gjort tillsammans med Bob.


Skrivsätt: 

Väldigt lättläst!! Perfekt för mig som varit lite i en lässvacka.
 

Sammanfattning och betyg: 
En jättefin bok som jag tycker väldigt mycket om. Jag rekommenderar den till alla som älskar djur och vill ha något lättläst under t.ex  en lässvacka.

Blir självklart högsta betyg. Det här är en jättemysig bok.

 








2 kommentarer:

  1. Så otroligt fin berättelse, satt med tårar i ögonen stundvis medan jag läste den!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...