onsdag 31 december 2014

Året som gått: 2014

Det har blivit dags att sammanfatta år 2014 och jag väljer att köra på samma enkät som jag gjort i slutet av de två senaste åren. Tycker den ringar in det som behövs för att göra ett bra bokslut över året.



BÖCKERNA!
Bästa bok jag läste år 2014
















Här fick jag defintivt tänka till lite innan jag kunde komma på vilken bok jag tyckt mest om i år. Men efter att ha frågat sambon så fick det bli Expeditionen av Bea Uusma. Efter att ha fått några av mina favoriter att välja på sa sambon: “Nej det är den där Expeditionen. Den pratade du om hela tiden ett tag.”

 

Böcker som jag hade höga förväntningar på, men som inte föll mig i smaken:

Scarlet av Marissa Meyer. Alla pratar gott om The Lunar Chronicles men nej, jag hade extremt svårt att ens ta mig igenom andra boken. Tyckte den var dötråkig.



Mest överraskande bok (på ett bra sätt):















 


Trodde aldrig att jag skulle tycka så mycket om faktabok som jag tyckte om den här. Så spännande!!



Bok som jag rekommenderade till folk mest:

Ja, börjar bli lite tjatigt, men svaret måste bli Expeditionen här med.

Bästa bokserie som jag stötte på:











 

Bästa serien för i år bara måste ju bli The Selection av Kiera Cass. Älskade den och plöjde de böckerna på en vecka typ.



Nya favoritförfattare som jag hittade:

 

















Jag hittade egentligen ingen NY favoritförfattare detta år men jag kan säga att jag ÅTERFANN en gammal favorit, nämligen Jojo Moyes. Hade ju läst en av hennes böcker som tonåring och älskat den. Men nu som vuxen så återfann jag henne genom Livet efter dig.

Bästa bok som inte tillhör de genrer som jag i vanliga fall läser:

Åter igen, Expeditionen av Bea Uusma. Jag läser ALDRIG fakta annars.

Mest spännande kan-inte-sluta-läsa-bok:

Åh, vad tjatigt det börjar bli… men Expeditionen av Bea Uusma. Den är verkligen spännande.


Böcker jag läste i år som jag även skulle vilja läsa nästa år:

Sabrina the teenage witch-mangan. Har älskat de två första volymerna. Läser just nu volym tre och hoppas kunna fortsätta med serien under nästa år.



Favoritomslag av en bok som jag läste i år:



















Så gulligt!




Mest minnesvärda karaktär:
Då måste jag säga August från Undret av R.J Palacio


Den mest vackert skrivna boken:






















Den bok som har haft störst betydelse för mig i år:
Får nog svara Undret av R.J Palacio även på denna fråga. Den är bara så fin och behandlar ämnet att det är okej att vara annorlunda på ett väldigt bra sätt.
 

En bok som jag inte förstod varför jag väntade till 2014 för att läsa:
Jane Eyre av Charlotte Brontë. Varför har jag inte läst den tidigare? Varför?
 

Favoritcitat från en bok jag läste år 2014:
“Eleanor was right. She never looked nice. She looked like art, and art wasn’t supposed to look nice; it was supposed to make you feel something.”

Ur Eleonor and Park av Rainbow Rowell.



Kortaste och längsta bok läst:

Ingen aning faktiskt.
 

Favoritförhållande (kan vara familj, kärlek, vänskap etc.):

Kärlek/vänskap: Louisa Clark och Will Traynor av Jojo Moyes
Kärlek: Eleonor and Park av Rainbow Rowell


Favoritbok skriven av en författare som jag läst andra böcker av tidigare:

livet_efter_dig


 Älskar den här boken!!!! Så gripande och vacker.



Bästa bok jag läste endast för att jag fick tipset av någon annan:
Expeditionen av Bea Uusma. Såg recension hos Bokpotaten.


BOKBLOGGANDET! 


En bokblogg som blev en ny favorit i år:

Vargnatts bokhylla fastnade jag för i år.


Bästa recensionen jag skrev:

Nej jag vet faktiskt inte. Har letat bland mina recensioner men tycker nog inte att det är någon recension som sticker ut i år.


Bästa evenemang jag varit på (signeringar, mässor etc.):

Inget evenemang i år.


Bästa ögonblick som bokbloggare:
Tyckte bokbytescirkeln blev riktigt lyckad. Det hoppas jag vi kan göra om nästa år! <3



Mitt populäraste inlägg det här året:

Vet ej.


Inlägg jag önskar hade fått lite mer kärlek:

Jag skulle gärna vilja se att fler kommenterade på mina videos över lag. Eftersom jag lägger ner ganska mycket tid på inspelningar och redigering så vill jag ju att det ska vara något ni vill se också.

Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer, bloggar etc.):
Ingen speciell upptäckt i år.


Gjorde jag klart någon läsutmaning eller nådde något mål som jag satte i början av året?
Mina utmaningar har gått segt i år. Klarade t.ex inte av att läsa 100 böcker i år, vilket jag helt och hållet skyller på min lässvacka som hållt i sig sedan mitten på augusti. Suck. Men jag klarade nog av NÅGON annan utmaning i alla fall så är inte jättemissnöjd.


SE FRAMÅT!



En bok jag inte läste år 2014 som kommer bli prioriterad år 2015:
















I år SKA det ske!!

En bok som jag ser fram emot år 2015:




















OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag flippar ur. HOLY SHIT!!! I can’t wait.


En sak jag hoppas på att göra eller uppnå med mitt läsande/bloggande nästa år:
Jag hoppas på att lyckas bättre med att läsa 100 böcker nästa år. I övrigt hoppas jag bara på att jag ska hitta många nya favoritböcker och att mitt läsflyt ska komma tillbaka snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...