onsdag 7 januari 2015

Fantasytips?

Har märkt den senaste tiden att det verkar vara hemskt många som verkligen har fastnat för fantasygenren. Själv känns det som jag aldrig har läst någon bra fantasy och det är jag lite ledsen för. Skulle så gärna vilja tycka om genren. Nu blir jag sugen på att läsa då någon rekommenderar en fantasy, men av någon anledning skippar jag den då jag väl har den i mina händer och väljer att läsa något annat istället. Jag är lite rädd. Rädd för alla kartor och rädd för alla konstiga namn och mängder av karaktärer att hålla reda på.

Jag skulle så gärna vilja hitta en fantasyserie att älska och bli helt hooked på. Hittills har det inte fungerat mellan mig och fantasygenren. Dock har jag ett väldigt vagt minne av att jag läste en del fantasy när jag gick på högstadiet och att jag då verkligen gillade det. Men nu fattar jag verkligen inte vad all the fuss is about.

Lämna gärna lite tips på vad ni skulle kunna tänka er att jag skulle kunna gilla eftersom jag väldigt gärna skulle vilja gilla genren och komma ur min comfort zone. Vad jag söker är något ganska lättläst och spännande och kanske en serie som många som vanligtvis inte gillar fantasy gillar.

Jag skulle verkligen uppskatta era tips!

14 kommentarer:

  1. Vill du ha en light-version av episk fantasy så är The Falling Kingdoms av Morgan Rhodes bra att "öva på" innan du ger dig in på de moderna mästerverken som t.ex. Mistborn och The Name of the Wind :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag hört. Tappade lusten lite för den då jag köpte den till bloggkompis för ett tag sedan. Orkar inte köpa den igen, hahaha. Men jag har hört förut att den ska vara lite mer light.
      Tack för påminnelsen i alla fall.

      Radera
  2. Den här serien gillar jag: http://foreveryoungadult.com/2014/02/28/the-queens-thief-series/

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de ska spana in Melina Marchettas fantasyserie som börjar med Finnikin of the Rock. Översätts av Gilla Böcker i vår och den är fantastiskt bra. Lättläst och underbar handling och supermysiga karaktärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så har jag läst böcker av Melina Marchetta och verkligen inte gillat dem så har typ lovat mig själv att inte läsa någon mer bok av henne.

      Radera
  4. Throne of Glass av Sarah J. Maas!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men just det. Den har jag ju hemma!

      Radera
  5. Nu har jag inte så mycket koll på vad du läst, men Outtalat av Sarah Rees Brennan och Mörk ängel av Laini Taylor tycker jag är superbra. Outtalat är kanske mer "lätt" och mindre fantasy - underbara karaktärer och passligt korta kapitel. Så älskar jag De Utvalda av Kristin Cashore, men vet inte om man direkt kan kalla det för light mer ..? Hoppas du hittat rätt i fantasy-djungeln iallafall, för fantasy är något fantastiskt när det är bra tycker jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Outtalat måste jag försöka få tag på. Den verkar så himla bra.
      De utvalda testade jag för länge sedan men är lite sugen på att ge den ett nytt försök men jag vet inte.

      Radera
  6. Cruel Beauty av Rosamund Hodge och Throne of Glass av Sara J Maas (som Petra säger) är två riktigt bra fantasy som är väldigt lättlästa samtidigt som det inte är sjuukt många karaktärer som det är i Game of Thrones. Splintered av A.G Howard är också en riktigt bra men lite mörk bok! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Splintered har jag ju faktiskt hemma!

      Radera
  7. Harry Potter! Visserligen ganska många karaktärer att hålla reda på, men så grymt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag redan läst och kör omläsning på just nu.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...