lördag 22 november 2014

Jane Eyre: Read-a-long tillsammans med Vargnatts bokhylla

För ett tag sedan bestämde jag tillsammans med Victoria på Vargnatts bokhylla att vi skulle göra ett litet samarbete. Jag har länge velat samarbeta med Victoria eftersom det känns som vi har en del gemensamt. Framför allt vårt intresse för hundar. Men nog om det.
Vårt samarbete denna gång går i alla fall ut på att vi tillsammans ska läsa Jane Eyre. Eftersom boken är ganska lång så har vi valt att dela upp vår läsning i tre delar.



Jag läser denna utgåva från Bonnier Pocket som är på 539 sidor. Detta första inlägg kommer att behandla första delen av boken, alltså sid. 5-184


Mina kommentarer:
Jag gick in med förväntningarna att denna bok skulle vara ganska tung. Jag har aldrig kommit så jättebra överens med klassiker. Jag har försökt ganska många gånger, men aldrig riktigt fastnat. Tycker oftast att de är ganska sega och så blir jag stressad och väljer att läsa någonting annat istället. Dock finns det ju några få klassiker som jag faktiskt älskar (Läs Utvandrarna) Men nu tillbaka till mina tankar kring Jane Eyre.


Den var inte lika seg som jag hade förväntat mig. Jag kan lite om historien sedan innan då jag läst den i serieform tidigare. Men märker att jag har glömt bort ganska mycket. Boken börjar i alla fall med att Jane blir föräldralös, omhändertagen av släktingar och sedan satt på  en välgörenhetsskola för föräldralösa flickor. Romanens inledande kapitel skildrar Janes barndom och är fullkomligt hjärtskärande! Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken då jag ville förvissa mig om att det skulle ordna sig för henne.

Jag var även lite orolig över hur språket skulle vara. Trodde att det skulle vara lite långsamt men det tycker jag faktiskt inte. Första delen av den här boken gick egentligen förvånansvärt snabbt och enkelt att läsa. Nu ser jag faktiskt fram emot att få läsa vidare och se hur det kommer att gå. Över lag är jag i själva verket positivt överraskad över den här boken som jag från början var ganska rädd för så det känns kul.

Håll även utkik hos Victoria nu under helgen för att läsa hennes tankar kring denna klassiker. Vi ses igen om några veckor. Då ska vi ha läst andra delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...