lördag 6 december 2014

Jane Eyre: Read-a-long tillsammans med Vargnatts bokhylla (del 2)

Detta är andra delen av min Read-a-long tillsammans med Victoria på Vargnatts bokhylla.  Här kan ni läsa vad jag tyckte om del 1. Vi har ju valt att dela in boken i tre delar.




Jag läser denna utgåva från Bonnier Pocket som är på 539 sidor. Detta andra inlägg kommer att behandla andra delen av boken, alltså sid. 185-371



Mina kommentarer:
Efter att ha läst första delen av boken så tyckte jag ju att det var ganska spännande. Som jag sagt tidigare så tycker jag ju verkligen att det är en bättre och mer intressant bok än vad jag hade förväntat mig. Jag tycker ju att språket är lite gammaldags men märkligt nog så stör det mig inte. Jag har inga problem med att hänga med i alla fall. Speciellt långsam tycker jag inte heller att den är. Tycker både språket och handlingen flyter på riktigt bra utan att någonsin bli tråkigt eller segt och det uppskattar jag eftersom jag ju ofta trott att klassiker ska vara långsamma och tråkiga eller ha ett språk som inte faller mig i smaken.

I den andra delen så får vi reda på att Jane nu har förälskat sig i Mr. Rochester och att hennes känslor är besvarade. Han friar till Jane och de beslutar sig för att gifta sig. Dock visar det sig inte vara så enkelt som Jane trott. Det faller sig nämligen så att Mr. Rochester redan är gift. Del två avslutas med att Jane beslutar sig för att lämna Mr. Rochester och sticker från Thornfield.
Jag visste inte att Jane Eyre skulle vara så romantisk, men det är den faktiskt och det är ju något som jag verkligen uppskattar som den sucker för romantik jag är. Nu ska det bli oerhört spännande att se hur denna klassiker slutar. Jag ser verkligen fram emot att se hur historien utvecklar sig. Jag har därför redan i detta nu påbörjat del tre.
Victoria har ännu inte hunnit läsa klart del två men håll utkik på hennes blogg under veckan som kommer för att läsa hennes tankar kring fortsättningen. Här på min blogg ses vi igen om två veckor. Då ska vi ha läst klart boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...