tisdag 6 januari 2015

PROJECT TBR!

Jag har ju letat efter någon ny kul utmaning att delta i under året och nu har jag hittat en jättekul utmaning på Youtube som jag definitivt kommer att delta i.

Den heter: PROJECT TBR och är som det låter en utmaning som går ut på att man nu i början av året ska räkna alla sina olästa böcker, skriva ner siffran och sedan under året försöka krympa högen och få ner siffran.

Det kommer också i denna utmaning komma lite read-alongs osv som ska hjälpa en att få ner sitt antal olästa böcker. Därför kommer jag under hela året följa benjaminoftomes på Youtube.

Det här är perfekt för mig som verkligen behöver få ner mitt antal olästa böcker.





Då till mitt mål med med den här utmaningen. Vill ni höra mitt antal olästa böcker?
Ok, here goes....

Min siffra är... 147.


Det är en ganska hög siffra, men jag var faktiskt rädd att det skulle vara värre som i närmare 200. Ok.
Så jag skulle ju precis som Ben säger i klippet kunna försöka satsa på att få ner siffran till 0 under året, men det känns det inte som något jag kommer att vilja göra. Jag bryr mig inte så mycket om att jag har många olästa böcker. Däremot så känner jag lite ångest över att att jag har så många påbörjade serier som jag ännu inte avslutat och att jag bara kommer att påbörja massa nya innan jag avlutat de andra osv. Dessutom tror jag att sätta detta mål för högt lätt kan ta död på läslusten. Och det vill vi inte eller hur? Så... vad jag kommer att försöka göra under året är att satsa på att försöka få ner siffran till under 100-sträcket. Någonstans mellan 90-100 skulle kännas okej. Det blir alltså mitt mål för det här året.



Kommer ni att delta? Vilka är era skäms-siffror? Let me know. Jag känner mig i alla fall sjukt pepp på den här utmaningen. :-)



31 kommentarer:

  1. Det är ett tag seda jag räknade mina olästa, brukar göra det vid nyår så kanske är dags ;) Har inte köpt så mkt nytt senaste halvåret, vilket känns bra, och de som redan står här hemma lockar faktiskt, så kanske blir 2015 året när potaten får grepp om tbr-hyllan. One can only hope... Lycka till med dina mål, Nelly!

    SvaraRadera
  2. Blev så nyfiken på hur många jag hade så gick för att räkna lite snabbt. Ca 137 stycken verkar det som. Inte så farligt för jag befarade att det var fler. Kanske borde köra något liknande i år för det hade ju varit bra att få ner antalet lite.

    SvaraRadera
  3. Haha herregud, jag hade visst 425 olästa :O Men jag ska nog rensa lite, för jag är inte direkt jättesugen på att läsa alla ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omg! Lol!! Men man kan aldrig ha för många böcker enligt mig ;-)

      Radera
  4. Jag är med i en liknande utmaning som Bookish ordnar som är till just för att minska på sin TBR hög, men den här var ju riktigt bra också och så kan man ju ha dem lite hand i hand eftersom målet är samma! Räknade vid årsskiftet att jag hade 246 olästa böcker så 2015 är definitivt ett år som jag kommer att läsa mina egna böcker. Jag hoppas att jag åtminstone skulle få ner den till under 180-200 böcker, men får se hur många jag hinner med eftersom jag också lånar från biblioteket en hel del.. Men ja, är faktiskt väldigt peppad med de här TBR utmaningarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med Lena. Är riktigt peppad!

      Radera
  5. Blev nyfiken på hur många jag hade så jag räknade. 255 olästa står i mina hyllor. Sedan har jag säkert ett par hundra till på läsplattan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det jag har också några olästa på läsplattan. De har jag inte räknat.

      Radera
  6. Jag ägnade nyårsafton åt att lista alla böcker jag äger och ange om de var lästa eller olästa. Landade på 412 olästa :P Har dessutom tagit ett beslut om att inte köpa några böcker (utom vissa särskilt utvalda) under året, utan bara läsa mina egna böcker (eller låna). Funderar nu på om jag ska lista de jag helst vill läsa eller göra någon form av TBR-burk med dem eller bara helt enkelt gå på känsla och minska antalet olästa. Den som lever får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var inte dåligt. Jag kör TBR-jar och tycker det funkar ganska bra.

      Radera
  7. Jag har just nu 59 olästa (och har 5 till som är påväg från adlibris heheheh...), så det är inte så illa ändå :D ska satsa på att läsa alla under året! ^^

    SvaraRadera
  8. Det var ju inte alls farligt Pia. Det kan du lätt klara.

    SvaraRadera
  9. haha, vilken helt galen booktuber:)

    jag tänkte, jag har ju inte så många olästa böcker ju, borde vara max 50... gick och räknade. och hittade en hög här och en där förutom bokraderna med olästa och kom fram till 107, gah! Inte många jämfört med andra men mer än dubbelt vad jag trodde! Oj! Och då är ju inte ens alla låneböcker medräknade som hittas här och där... Dags att banta ner hyllan för mig med, har ju lovat mig själv att inte få köpa en enda bokreabok om jag inte läst de jag köpte förra året, gulp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi!! Ja han är nog lite galen.

      Ja, tror nog de flesta bokbloggare har lite fler olästa än vad de tror.

      Radera
  10. Enligt goodreads har jag 37 böcker väntande i bokhyllan. Ingenting jämfört med er, men läser inte riktigt i samma takt heller utan ca 50/år. Så visst hade säkert klarat att tömma hyllan, men det innebär ju att jag inte kan beställa så många andra böcker då =S + att flera utav dem är riktiga tegelstenar som jag drar mig för... Utöver de 37 som står i hyllan har jag kryssat i ytterligare 71 på goodreads som TBR. Massa spännande boksläpp under året. Ska försöka vänta med att beställa nytt till jag har under 30 i bokhyllan iaf =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att låta bli att köpa nya böcker när det släpps så mycket intressant.

      Radera
  11. Jag hänger på!
    Räknade mina olästa böcker och fick det till ...201 (skäms lite).
    Mitt mål blir att ialla fall halvera antalet, får se om jag lyckas med det.

    SvaraRadera
  12. Jag räknade precis, 120 olästa böcker finns det i min hylla!

    Ehm..och insåg precis en beställning från ett presentkort är på väg hem hit så 125!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det... jag har också några böcker på väg. De räknade jag visst inte. Oops.

      Radera
    2. Haha vad kul att du också hade några glömda på väg :P

      Radera
  13. Vilken härlig video :) Det här kommer nog jag också hoppa på :) i min olästa hylla finns nu 105 böcker, visst att det är väldigt mycket men jag trodde faktiskt det skulle vara fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Trodde att min siffra skulle vara högre också.

      Radera
  14. Min skämssiffra var inte så hög, 28. Plus de tre från Bokus som är på väg XD Jag tror nog jag kan få ner det till 0 under året, om det inte kommer för mycket annat emellan :P

    SvaraRadera
  15. haha Jisses! Jag känner mig knappt som en boknörd när jag läser vissa av kommentarerna! xD Har "blygsamma" 29st olästa i min hylla. Men med tanke på att jag 2014 bara hann med ca 13 böcker, så är det ändå ca 2års läsning som jag har där :P haha Sakta men säkert...så kommer den nog att växa :P haha ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 29 var inte så mycket om man jämför med många andra. Men det är ju olika hur mkt man läser.

      Radera
  16. Nu har ju halva året gått men hittade precis hit till din blogg igen, läste den och andra bokbloggar förr men tog liten paus då det ledde mig till att köpa allt för många böcker :P Men tyckte att detta var en så bra idé så ville kommentera och fråga hur det går för dig? Har själv runt 200 olästa böcker och handlar fler snabbare än jag läser, så detta är något jag ska sätta mål för att minska de sista sex månaderna av året! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...