lördag 17 januari 2015

Recension: Den femte vågen av Rick Yancey

Canon EOS 700D



Titel: Den femte vågen
Författare: Rick Yancey
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 493
Rec-ex: Ja. Tack till Rabén & Sjögren!


(Utläst den 6 januari 2015)

—————————————————————————————————————————-

Beskrivning från Adlibris:


Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.
Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Fick den här boken som rec-ex (okorrigerat ex) redan innan den blivit tryckt för över 1 år sedan och den har inte blivit läst förrän nu. Jag skäms lite, speciellt eftersom jag verkligen tyckte jättemycket om den. Varför har jag inte läst den tidigare?

Den femte vågen handlar om Cassie som överlevt en utomjordisk attack. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror har blivit tillfångatagen. Nu är hon på flykt. På flykt från utomjordingarna och det går inte att lita på någon...

Jag gillar verkligen det här konceptet, att utomjordingarna ser ut precis som oss och inte som man är van vid att se dem i t.ex. Arkiv X. Här ser de ut som vem som helst av oss och det är det som gör det så obehagligt. Vem kan man lita på?


Tempo/spänning:
En väldigt kuslig och obehaglig bok på många sätt. Läskigast av allt tycker jag är barnsoldaterna... usch. Det var väldigt svårt att lägga boken ifrån sig, jag sögs in i denna kusliga värld ganska snabbt, redan i första kapitlet och sedan ville jag bara fortsätta läsa.

Karaktärer:
Boken skiftar lite mellan olika berättarröster och till en början tyckte jag detta var ganska förvirrande. Speciellt förvirrande blev det då karaktärerna efter att ha blivit tillfångatagna bytt namn. Då hade jag ganska svårt att hålla reda på vem som var vem. Bäst tyckte jag om Cassies lillebrors berättarröst. Men jag gillade verkligen Cassie också, hon kändes väldigt realistisk, både kaxig men samtidigt osäker och rädd inför allt hemskt. Jag kunde inte låta bli att tycka om henne.

Skrivsätt:

Tyckte verkligen om den här boken och världen som Yancey har byggt upp. Ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i andra delen.

Sammanfattning och betyg:
En riktigt bra bok. Den känns realistisk och är därför på många sätt riktigt skrämmande. Är det någon som vet hur många böcker det kommer att komma i den här serien? Jag har redan införskaffat mig andra delen och hoppas på att kunna läsa den snart.

Betyget blir fem tassar. Det här är riktigt, riktigt bra!





4 kommentarer:

  1. Oj, ja det var ju ganska länge för ett rec.ex ;) Kul att du gillade den! Jag har lånat hem fortsättningen men eftersom ja ginte gillade den här så mycket har den inte blivit prioriterad ännu..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä gillar man inte första boken så är det klart att då prioriterar man ju inte andra så högt. Jag gillade verkligen första boken men jag har hört att man antingen älskar den eller tycker den är skit typ såå jag antar att jag tillhör de första kategorin.

      Radera
  2. Skall läsa denna snart hoppas jag . Hoppas verkligen att jag också gillar den.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...