söndag 25 januari 2015

Recension: Origin av Jennifer L. Armentrout

Canon EOS 700D


Titel: Origin
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #4
Förlag: Entangled Teen
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 364
Rec-ex: Nej


(Utläst den 25 januari 2015)

—————————————————————————————————————————-

Beskrivning från Goodreads:

Daemon will do anything to get Katy back.

After the successful but disastrous raid on Mount Weather, he’s facing the impossible. Katy is gone. Taken. Everything becomes about finding her. Taking out anyone who stands in his way? Done. Burning down the whole world to save her? Gladly. Exposing his alien race to the world? With pleasure.

All Katy can do is survive.

Surrounded by enemies, the only way she can come out of this is to adapt. After all, there are sides of Daedalus that don’t seem entirely crazy, but the group’s goals are frightening and the truths they speak even more disturbing. Who are the real bad guys? Daedalus? Mankind? Or the Luxen?

Together, they can face anything.

But the most dangerous foe has been there all along, and when the truths are exposed and the lies come crumbling down, which side will Daemon and Katy be standing on?

And will they even be together?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Den här serien har verkligen gått från klarhet till klarhet. Gillade ju första boken, men blev kanske inte helsåld. Andra var bättre, trean ännu bättre osv. Nu älskar jag den här serien. Dock kan jag tycka att den är lite väl lik Twilight ibland. Det är ju basically Twilight fast med utomjordingar. Men det kan inte hjälpas, jag älskar den här serien ändå och varför kommer jag komma till snart.

Origin tar vid där den förra boken slutade. Katy är omringad av fiender och det är Daemons mission att rädda henne. Okej... här blir det ju väldigt likt Twilight och det försöker jag att bortse från. Tjej råkar illa ut, kille ska rädda henne... suck. Ja, verkligen suck. (Varför ska alltid tjejerna råka illa ut och behöva bli räddade?) Ok, men som jag sa... jag väljer att bortse från det här. Men vad jag verkligen gillar är att författaren får in det här med area 51 i handlingen... känns ju som att hon verkligen bara har tagit en av konspirationsteorierna och skrivit en en bok om den. Läs mer här! Det tyckte jag var riktigt intressant.

Okej, åter till handlingen. Spoilers: Jag trodde aldrig att Blake skulle dö... så blev rätt chockad då faktiskt och att det skulle vara Katy som hade ihjäl honom. Nej... jag var ju helt säker på att det skulle bli någon typ av triangeldrama där mellan Daemon/Katy/Blake... men tji fick jag.

Sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker om att Beth är gravid... hmm...



Tempo/spänning:
Det är fast-paced and I love that!

Karaktärer:
Jag älskar verkligen Katy som karaktär. Älskar att hon är bokbloggare och jag måste säga att jag gillade henne ännu mer när det känns som att vi har så himla mycket gemensamt. Intressant att få reda på att hennes pappa också dog av en hjärntumör (precis som min) Tror inte att det har stått vilken typ av cancer hennes pappa dog av tidigare. Så i alla fall, det känns som vi har en del gemensamt. Vi är båda bokbloggare och har förlorat vår pappa i cancer. Men okej, likheterna kanske upphör där? Jag är ingen hybrid och jag har heller ingen utomjording till pojkvän... eh.. okej, vi släpper det...

Skrivsätt:

Har verkligen börjat uppskatta Jennifer L. Armentrouts skrivsätt och hennes humor. Tycker dialogerna ibland påminner lite om Cassandra Clares sarkasm och humor. Me like!




Sedan älskar jag när andra Ya-böcker nämns i den här serien. Senast nu, Sweet Evil. Hahaha! Sånt är ju superkul!

Jag gillade även att den här boken var skriven utifrån både Katys och Daemons POV. Det har ju inte de andra böckerna varit. Brukar inte gilla när det är fler än en berättarröst i vanliga fall, men här tyckte jag att det fungerade bra.


Sammanfattning och betyg:
Älskar, älskar, älskar den här serien. Rekommenderar den varmt till alla som älskar Twilight t.ex. Nu ska jag sätta tänderna i nästa del. Ska bli oerhört spännande att se hur det slutar.

Betyget blir fem tassar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...