fredag 20 februari 2015

Filmatisering: If I stay



För någon vecka sedan såg jag filmatiseringen av Gayle Formans bok If I stay och tänkte därför skriva en kort liten kommentar om vad jag tyckte om filmatiseringen. Över lag tyckte jag att det var en helt okej filmatisering och jag tyckte nog att jag kände lite mer för Mia i filmen mot vad jag gjorde i boken. Dock tycker jag egentligen att det är konstigt hur en film uppbyggd mestadels av tillbakablickar ändå kan funka så bra. Jag tyckte faktiskt att filmen var något bättre än boken och det hade nog mest att göra med att jag kände lite mer för karaktärerna då jag såg filmen.
Spoiler:
Kändes mer sorgligt och i filmen blev jag faktiskt mer berörd och här grät jag faktiskt då Mias farfar sa till henne att det var okej att släppa taget om hon kände att hon inte heller ville leva då resten av hennes familj omkommit i olyckan. I den scenen grät jag faktiskt. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var sorgligt även i boken. Men jag blev inte riktigt lika berörd då. Jag vet inte riktigt varför. Sedan gillade jag Mias föräldrar mycket mer i filmen än i boken. Inte för att jag kommer ihåg så mycket av dem från boken men i alla fall. I filmen gillade jag dem jättemycket. Kommer inte ihåg om de var lika rock 'n roll i boken heller. Tror inte de var med så mycket faktiskt... men jag gillade dem verkligen i filmen i alla fall. Dock avskyr jag fortfarande hur filmen och även boken slutar. Tycker slutet är alldeles för abrupt! Någon som håller med?

Måste verkligen ta tag i att läsa fler böcker av Gayle Forman snart! Jag har ju Just one day hemma som är jättesugen på att ta tag i snart.


Klicka här för att läsa om vad jag tyckte om boken:
If I stay recension

2 kommentarer:

  1. Håller med! Tycker boken var helt ok. Jag gillade uppföljaren mer. Men filmen grep tag om en mer än vad boken gjorde. Positiv överraskning =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, filmen var faktiskt bättre än boken.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...