söndag 1 februari 2015

Recension: Opposition av Jennifer L. Armentrout

Canon EOS 700D


Titel: Opposition
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #5
Förlag: Entangled Teen
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska
Antal sidor: 534
Rec-ex: Nej


(Utläst den 1 februari 2015)

—————————————————————————————————————————-

Beskrivning från Goodreads:

Katy knows the world changed the night the Luxen came.

She can't believe Daemon welcomed his race or stood by as his kind threatened to obliterate every last human and hybrid on Earth. But the lines between good and bad have blurred, and love has become an emotion that could destroy her—could destroy them all.

Daemon will do anything to save those he loves, even if it means betrayal.

They must team with an unlikely enemy if there is any chance of surviving the invasion. But when it quickly becomes impossible to tell friend from foe, and the world is crumbling around them, they may lose everything— even what they cherish most—to ensure the survival of their friends…and mankind.

War has come to Earth. And no matter the outcome, the future will never be the same for those left standing.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Sista delen i Luxserien... kan inte fatta att den är slut nu. Känns lite tomt. Sista boken tar vid där fjärde delen slutade och till en början känns det ganska förvirrat. Jag förstår inte alls så mycket vad som händer. Spoilers: The bad Luxen har anlänt och har Daemon och Dee gått över till the dark side? Men efter ett tag förstår man att Daemon inte har blivit ond och då blir jag lugn. Puh!
Men Dee.... har ju alltid gillat henne men i den här boken var hon verkligen en bitch!! Och shit vilken girlfight det blev!!! Men det var skönt när hon blev som vanligt igen... hihi jag fnissade när hon fick reda på att Daemon och Katy hade gift sig utan att säga någonting till henne och hon sa att nu måste jag gå och slå Katy för att hon inte har sagt nåt. Hahaha... så skönt att ha henne tillbaka som vanligt igen. Var det bara jag som fick lite Willow-vibbar (Buffy the vampire slayer) då hon blev ond?

Och när vi fick reda på att Katys mamma blivit övertagen av en bad Luxen... Gud vad ledsen jag blev. Då grät jag faktiskt. Vilken chock för Katy!! Hon har ju redan förlorat sin pappa... ska hon förlora sin mamma också? Fy fasen, vad ledsen jag blev.

Slutet!! Aaaah... när Katy blev skjuten och Daemon kastade sig mellan och räddade henne. Jag blev faktiskt riktigt orolig att det skulle sluta olyckligt och att de skulle dö båda två. Men som tur var klarade de sig och det fick sluta lyckligt!! Jag gillade epilogen också då vi fick reda på att Katy och Daemon flyttade till Colorado och började College där. Yay!!

 

Är jätteglad över att äntligen ha avslutat en serie. Jag behöver ju verkligen avsluta fler serier. Men jag kommer verkligen sakna Daemon och Katy nu. Det känns verkligen tomt och som att jag skulle vilja ha mer. :-(

Tempo/spänning:
Det är fortfarande fast-paced och jag älskar det!

Karaktärer:
Jag har verkligen gått från att avsky Daemon till att älska honom nu så här i slutet av serien. Och Katy är riktigt bad-ass. En av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin!! Jag kan verkligen relatera till henne och hon är definitivt en av de karaktärer jag har läst om som jag själv är mest lik. Har också tyckt mycket om Dee genom hela bokserien, dock lite mindre i den här boken (vilket ni som har läst spoilerdelen nog redan förstått.)

Skrivsätt:

Älskar alla små referenser till modernkultur såsom Justin Bieber o.sv.


Sammanfattning och betyg:
En av mina nya absolut favoritserier. Serien blir bara bättre och bättre för varje bok. LÄS!!!!

Betyget blir en stark femma. Både för den här boken och för serien som helhet!






Bonusmaterial:
Som en liten bonus i den här utgåvan följde det även med en liten novell vid namn Shadows där vi får läsa lite om vad som hände Dawson och Beth före allt som händer i Luxserien. Intressant tycker jag och efter att ha läst den så förstår jag lite mer varför Daemon var en sådan skitstövel i den första boken. Kul bonus tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...