söndag 22 februari 2015

Recension: Legend av Marie Lu



                                                                           Canon EOS 700D


Titel: Legend

Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 291
Rec-ex: Ja. Tack till Modernista!

(Utläst den 9 februari 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.

Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar

June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.

Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Först måste jag bara börja med att skriva om det första jag hörde om när den här serien skulle släppas och det var att det skulle vara en re-telling av Les Miserables. Och som den musikalnörd jag är så blev jag ju verkligen nyfiken då jag hörde detta. Dock blev jag ganska besviken då denna liknelse kändes väldigt långsökt för jag kunde tyvärr inte se en enda likhet då jag började läsa boken. Jo kanske lite mellan Day och Tess som jag tyckte påminde lite om Valjean och Cosette i Les Mis, men annars nää.

Handlingen då?
Jo, boken handlar om Day och June som är olika som natt och dag och kommer från totalt skilda världar. June är född i västra USA som i denna bok kallas för Rebubliken. Hon är född i en elitfamilj medan Day kommer från slummen. Men på grund av en tragisk händelse koras plötsligt deras vägar...

Tempo/spänning:
I början tycker jag boken är lite seg och det tar ett tag innan jag verkligen fastnar. Men då jag väl gjort det är det svårt att lägga boken ifrån sig.

Karaktärer:
Kände inte så mycket för varken Day eller June till en början men de växte i mina ögon ju mer jag läste så det var bra.


Spoilers:

Åh vad jag tyckte det var tråkigt när Metias dog. Han var ju så himla fin mot lillasyster. Jag kände det på mig men usch...
Gud vad smart av honom att ordna den där bloggen med hemlig information.
Fy vad sorgligt det var när John bytte plats med Day och själv blev dödad.
Blev också jätteledsen när inte Ollie kunde följa med June. Jag har sagt det förr men jag klarar inte av sorgliga scener med hundar inblandade...


Skrivsätt:
Det är otroligt lättläst och trots att det tar mig ungefär halva boken innan jag kommer in i handlingen så kommer jag på mig själv med att ha svårt att lägga boken ifrån mig efter ca 100 sidor.


Sammanfattning och betyg:

En bra bok med karaktärer som växte mer och mer ju mer man läste. Kul med en historia som man blir mer och mer investerad i berättelsen. Synd bara att storyn inte var mer lik Les Mis. Det blev jag lite besviken på.

Betyget får bli fyra tassar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...