lördag 7 februari 2015

The Wishing Spell: Read-a-long tillsammans med Vargnatts bokhylla

Då var det dags för ännu ett samarbete tillsammans med Vargnatts bokhylla. Denna gång har vi valt att tillsammans läsa första delen i The Land of stories-serien av Chris Colfer. Superkul tycker jag, eftersom jag tyckte det var jättekul då vi läste Jane Eyre tillsammans tidigare. Vi har även denna gång valt att dela upp boken i tre delar.




Jag läser den inbundna utgåvan från Atom som är på 448 sidor. Detta första inlägg kommer att behandla första delen av boken, alltså sid. 1-149


Mina kommentarer:
Jag har varit nyfiken på att läsa denna bok länge, mycket för att jag har tittat på Glee sedan det startade för några år sedan och därför tyckte det var väldigt kul att Chris Colfer nu har skrivit en bok. Dock hade jag väl inga direkta förväntningar på boken egentligen utan gick in ganska neutral.
Men åååh jag är helt blown away. Jag fastnade direkt för handlingen, det är lättläst och mysigt och så där lagom middle-grade-spännande.

Boken börjar med att vi får lära känna tvillingarna Conner och Alex som bor tillsammans med sin mamma som är änka efter att deras pappa dött i en bilolycka. Mamman har svårt att få tiden att  att räcka till för sina båda barn och då farmodern kommer på besök till tvillingarnas tolfte födelsedag tar deras mamma tacksamt mot hjälpen, och låter farmodern ta över födelsedagsfirandet så att hon kan åka och jobba.

Spoilers:
Med sig som en present har farmodern den gamla sagoboken The Land of stories som hon brukade läsa för tvillingarna när de var små. Tvillingarna blir jätteglada för boken då de älskar sagor. Då de haft boken i sin ägo några dagar börjar det plötsligt hända massa konstiga saker... boken börjar plötsligt ge ifrån sig konstiga ljud och ett märkligt sken och innan tvillingarna vet ordet av har de efter att Alex tappat ner massa saker i boken själva ramlat in boken. Plötsligt befinner de sig mitt i sagovärlden de brukade läsa om när de var små. De träffar på en grodman som hjälper de på vägen och ger de en idé om hur de ska ta sig tillbaka hem igen. Tvillingarna ger sig därför iväg på en resa genom sagovärlden för att leta efter alla de föremål som behövs för att sig hem igen. I den första delen möter de häxan i Hans och Greta och får klättra upp i Rapunzels torn. Mot slutet i del 1 lyckas de ta reda på de flesta föremål som krävs för att de ska kunna ta sig hem igen genom The Wishing Spell.


Övriga tankar:

+ Sorgligt att läsa om när deras pappa omkom i en bilolycka och hur familjen fick reda på det.

+ Åh, vad fin deras pappa verkar ha varit. Blev lite tårögd i scenen då Conner berättar för honom hur dum han känner sig i skolan och hur hans tvillingsyster är mycket bättre i skolan än han.


Ska bli otroligt spännande att läsa vidare och se vad som händer i del två. Börjar bli helt förälskad i den här serien! <3


Håll även utkik hos Victoria nu under helgen för att läsa hennes tankar kring The Wishing Spell. Vi ses igen på tisdag (i ett tidsinställt inlägg) då ska vi ha läst andra delen!

6 kommentarer:

  1. Vi verkar ha samma känslor för den! :)

    SvaraRadera
  2. Visste inte att Chris Colfer skrivit en bok. Himla gulligt :D Hamnar på att läsa-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara en. Han har skrivit flera.

      Radera
  3. Har precis läst klart den här boken är tyckte mycket om den! Ska bli spännande att fortsätta på serien nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte den var helt fantastisk!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...