lördag 14 februari 2015

The Wishing Spell: Read-a-long tillsammans med Vargnatts bokhylla (del 3)

Då var det dags för del tre i mitt samarbete tillsammans med Vargnatts bokhylla. Här är alltså mina kommentarer kring sista delen av The wishing spell av Chris Colfer. Klicka här för att läsa vad jag tyckte om del 1 och här för del två.



Jag läser den inbundna utgåvan från Atom som är på 448 sidor. Detta tredje inlägg kommer att behandla sista delen av boken, alltså sid. 297-448


Mina kommentarer:
Då har vi kommit till sista delen av boken och jag måste bara börja med att säga hur fantastisk jag tycker att Chris Colfer är. Han knyter ihop säcken på ett jättebra sätt, inga lösa trådar utan boken får en jättefint slut! Toppen verkligen!

Spoilers:
Sista delen börjar med att tvillingarna kommer till Norra kungariket. Nu har de bara två föremål kvar för att kunna aktivera The Wishing spell och ta sig hem igen. De träffar på Snövit och får av henne reda på att även den onda häxan är ute efter samma föremål som dem och att hon inte tänker låta barnen stå i vägen för sina planer. Tvillingarna måste därför nu både fortsätta sin jakt på föremålen samt fly från häxan. De börjar nu även ana att deras pappa har nån slags connection till The Land of stories och att kan kanske själv växte upp där, nu är det mycket tankar som snurrar runt i huvudet på tvillingarna.

Just när de tror att de äntligen lyckats samla ihop alla föremål råkar de illa ut men blir räddade av sina gamla vän Froggy som kommer till deras undsättning. Men just när de är på väg att ta sig hem igen blir de haffade av vargflocken och förda till den onda häxan. Väl där får de höra den tragiska historien om hur häxan blev ond och varför hon vill aktivera the Wishing Spell för egen del. Men slutet gott, allting gott, tvillingarna lyckas fly och lämna den onda häxan och spegeln bakom sig.

Slutet av boken är enligt mig det allra bästa då vi får reda på sanningen om tvillingarnas farmor. För hör och häpna hon är en god fé!! WHAT???? Vilket också betyder att tvillingarna själva är till hälften sagofigurer. Bästa slutet ever!!! Eller hur?

Övriga kommentarer:

+ Alltså GUD vad jag skrattade när jag läste om hur Guldlock kallade Rödluvan för "You basket-carrying bimbo!" HAHAHAHA, det lät ju bara för roligt.

+ Hela triangeldramat mellan Guldlock/Jack och Rödluvan tyckte jag var lite onödigt. Håller med tvillingarna om att det blev värsta såpoperan av det hela.

+ Yay att Froggy blev människa igen, lite kul att han egentligen var en av prinsarna Charming! Lol.




Håll även utkik hos Victoria nu under dagen för att läsa hennes tankar kring tredje delen. Tack Victoria för ytterligare ett samarbete. Det har varit precis lika kul som förra gången! Och wow vad jag älskar den här boken!! Längtar så tills jag får läsa nästa del!!! <3

4 kommentarer:

  1. Hej! Har taggat dig på min blogg. Gör gärna taggen om du har tid :)
    https://boktycke.wordpress.com/2015/02/14/bookentines-day-a-valentines-tag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul med en tagg!! Ska genast kolla. Tack.

      Radera
  2. Tack själv! :) Det var jätteroligt att göra igen och det är ju toppen att vi båda gångerna lyckats få in fullträffar med böckerna :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Jättekul verkligen! :-)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...