söndag 8 mars 2015

Jag är förälskad!

Canon EOS 700D


Ni som följer min blogg vet ju hur förälskad jag blev i Land of stories av Chris Colfer... det var länge sedan jag blev så störtkär i en bokserie. Har nog inte hänt sedan The Selection som jag läste förra sommaren. Men nu mina vänner har det hänt igen. Och det allra mest störda är att jag fallit pladask för en fantasy-serie... Jag trodde aldrig att det skulle hända... jag har ju önskat att jag ska gilla fantasy... har liksom aldrig fastnat för genren. Jo jag tror att jag läste några Robert Jordan då jag gick på högstadiet men inte sedan dess... och så nu i veckan plockade jag upp Tankeläsaren och tänkte att jo, nu jäklar ska jag den en ordentlig chans. Det började väl helt okej... men jag hade mycket jobb och tyckte väl att jag får ta tag i den i helgen.

Kom hem i fredags ganska trött men plockade upp boken och läste lite... och jag var FAST!!!!! Läste större delen av lördagen med undantag för då jag tittade på Melodifestivalen...
läste vidare efter Melodifestivalen, vaknade imorse (söndag morgon) och läste tills boken var slut. Det kanske säger lite om vad jag tyckte om den. Jag är helt knäckt nu. Jag funderade på om jag skulle variera min läsning lite och läsa något annat innan jag fortsätter med Monstrets dotter, men screw it. Jag vill inte. Jag vill bara stanna kvar i den här världen så länge som möjligt.

Nu är även tredje delen hemklickad. Jag trodde aldrig att jag skulle falla så pladask. För en fantasy!!!! Jag upprepar, en fantasy!! Vad händer med mig?
Och ja... nu behöver jag VERKLIGEN mer fantasytips då denna genre ännu är för mig ganska outforskad. För vad ska jag göra med mig själv då jag läst ut den här serien? Usch, hemska tanke.

16 kommentarer:

  1. SÅ ROLIGT!!! Heja heja hur din boksmak verkar utvecklas nuförtiden ;D men nu kommer jag faktiskt inte på så mycket fantasy ... Guldkompassen, kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, jag är så glad!!! Nja, alltså Guldkompassen försökte jag med men nej... gillade inte alls tyvärr. Jag hoppas att jag ska hitta fler fantasy som jag kan älska nu när jag verkar börja fatta poängen med genren lol!!!!

      Radera
  2. Har hela serien oläst så det ska bli kul att läsa den snart. Tyvärr har jag inte så många fantasytips till dig förutom Game of thrones!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä vet heller inte riktigt vad det finns för andra fantasyserier.

      Radera
  3. Följer du Lindsey Rey på booktube? Hon verkar läsa en hel del fantasy, kanske kan du få lite tips därifrån.

    Mari G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah nej, det gör jag inte. Får kolla upp henne.

      Radera
  4. Kanske på tiden att jag läste den serien... äger den, men det har kommit andra böcker emellan hela tiden! Tips på fantasy? Tror jag kan hjälpa till med det ;) läser du på engelska? För "White Hot Kiss" (första delen i trilogin The Dark Elements) av Jennifer L. Armentrout är fantastisk. Den är en av mina favoriter för tillfället. Har precis läst ut första boken i serien The Mortal Instruments och den var väldigt spännande om du uppskattar sånt (filmen är jättebra, men boken är så mycket bättre). "Warm Bodies" av Isaac Marion är väl inte direkt fantasy, men gillar man humor och zombies så rekommenderar jag den absolut. Den är berättad på ett så härligt sätt och jag njöt av läsningen från början till slut. Det finns en amerikansk ungdomsserie som handlar om en tjej vid namn Jennifer Scales (har för mig att det även är namnet på själva serien) av MaryJanice Davidson. Den handlar om bl.a. vardrakar. Tycker den är rolig. Det är väl vad jag kan komma på så här på rak hand... Beautiful Creatures? Har dock bara läst första boken än så länge (som jag gillade). Hoppas du hittar något du tycker om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog läst det mesta här... dock tycker jag väl inte att nån av de är riktigt fantasy. Inte vad jag kallar fantasy i alla fall... och ja, jag läser det mesta på engelska. Men du kanske är ny läsare här? Annars tror jag det framgår ganska väl att jag läser på både engelska och svenska.

      Skulle nog inte kalla White hot kiss fantasy, inte riktigt säker på vad det är för genre riktigt... dock är jag intresserad av den av andra orsaker så vi får se.

      Radera
    2. Jag läser väl främst någon mix mellan urban fantasy och supernatural så... kan hålla med om att titlarna kanske inte exakt är riktig fantasy. Är du nyfiken på vampyrer exempelvis så kan jag en hel del titlar haha
      Ja, jag snubblade in på din sida häromdagen så har tyvärr inte jättebra koll. Än. Men roligt att du fann den intressant i alla fall! :)

      Radera
    3. Välkommen till min blogg då! :-)

      Radera
  5. Det är underbart när man blir kär i en bok/serie :) Här kommer några high fantasy tips som du kanske kan kolla upp och se om de är något för dig :)

    - Fire and Thorns trilogin av Rae Carson (https://www.goodreads.com/book/show/10429092-the-girl-of-fire-and-thorns)
    - Mistborn serien av Brandon Sanderson (https://www.goodreads.com/book/show/6547258-mistborn - den kommer även ges ut av Modernista i år)
    - Seven Realms serien av Cinda Williams Chima (https://www.goodreads.com/book/show/6342491-the-demon-king)
    - Falling Kingdoms serien av Morgan Rhodes (https://www.goodreads.com/book/show/12954620-falling-kingdoms)
    - Eon av Alison Goodman (https://www.goodreads.com/book/show/2986865-eon)
    - Seraphina av Rachel Hartman (https://www.goodreads.com/book/show/19549841-seraphina)
    - Throne of Glass av Sarah J. Maas som du säkert hört om innan.

    Här finns också en video där Peruse Project nämnde sina favorit fantasy böcker (en del nämnda även från listan ovan) https://www.youtube.com/watch?v=SYWOnwchDrs

    Hoppas du hittar någon ny fantasy bok att läsa efter Tankeläsarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena, toppen!!! Throne of glass har jag ju hemma så den ska jag läsa. Fire and thorns verkar intressant.

      Radera
  6. Den tredje delen i den här serien är min favorit!! Alltså den är ju lite tjockare men direkt när jag hade läst ut den så ville jag bara börja om typ såå bra :)

    SvaraRadera
  7. Jag kan rekommendera Mistborn-trilogin av Brandon Sanderson. :) den första boken kom precis ut på svenska med titeln Det sista imperiet.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...