lördag 7 mars 2015

Recension: Champion av Marie Lu

Canon EOS 700D


Titel: Champion
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #3
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
Rec-ex: Ja. Tack till Modernista

(Utläst den 21 februari 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
June och Day har offrat mycket för Republikens folk och för varandra. Nu står deras land på tröskeln till en ny existens. June har vunnit tillbaka Republikens ynnest och arbetar nu inom den styrande eliten som Princeps Elect, och Day har tilldelats en hög militär position. Men ingen av dem hade kunnat förutse de omständigheter som ska föra dem samman igen.

Just när ett fredsfördrag är förestående bryter en pestsmitta ut som orsakar panik i kolonierna, och Republikens gränsstäder hotas av krig. Denna nya pestepidemi är den dödligaste någonsin, och June är den enda som har nyckeln till Republikens försvar.

Men för att rädda tusentals människor kommer hon att behöva göra en stor uppoffring: June måste be den hon älskar ge upp allt.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Sista boken i Legend-trilogin. Efter slutet av Prodigy gick det ju bara inte att sluta läsa.

Spoilers:
Day har nu valt att ta avstånd från June eftersom han tycker att det inte är lönt att fortsätta med deras relation då han fått reda på att han är döende.

+ Älskar hur man får läsa ur bådas POV då de ses igen. Hur de inte kan slita blicken från varandra, fast ingen av dem vet hur den andra känner. Älskar beskrivningarna av hur de båda känner då de äntligen får se varandra igen. Hur Day tycker att hon är den vackraste människa han sett... älskade de sidorna i boken.

+ Usch vad hemskt det var när June sedan fick reda på hur sjuk Day var.

+ Blev ganska förvirrad när jag läse om June och Anden. Jag förstod inte alls det. Jag vet att hon inte var intresserad av honom på allvar men nej jag tyckte inte om att läsa om dem tillsammans och förstod inte alls hur hon ens kunde kyssa honom...

+ Tråkigt när även Tess fick sjukdomen. Det ville jag inte.

+ Blev så glad när äntligen June och Day berättade hur de kände för varandra. Älskade den scenen! Riktigt romantisk.

+ Åh vad jag grät när jag läste om Day och hans mamma. Vad helt säker på att han skulle dö då.

+ Blev inte helt nöjd med slutet på serien. Att Day fick minnesförlust och helt glömde bort June... nej det blev inte det slut jag hade hoppats på. Men jag gillade ändå den absolut sista sidan. Hur de får träffas igen och kan börja om från början. Jag hoppas att de kommer att de kommer att få sitt lyckliga slut så småningom.



Tempo/spänning:

Spoiler:
Tyckte det var väldigt spännande då June insåg att det var hon som skulle kunna vara pusselbiten som saknades. Men över lag en väldigt spännande bok som jag tyckte mycket om.

Karaktärer:
Precis som jag skrivit i mina tidigare recensioner av den här serien så gillar jag June och Day mer och mer för varje bok och jag älskade dem båda i den här boken. Spoiler: Dock blev jag lite irriterad på June då hon lät Anden kyssa henne. Varför ska det alltid vara någon slags kärlekstriangel inblandad?

Skrivsätt:
Är verkligen nyfiken på att läsa något mer av Marie Lu nu. Kanske skulle prova hennes The young Elites? Det enda jag inte var nöjd med är att serien tog ett tag att komma in i. Tog mig över första halva boken innan jag verkligen fastnade.


Sammanfattning och betyg:

En väldigt bra serie som växer mer och mer för varje bok. Hade gärna fått gripa tag i mig lite snabbare och slutet var lite väl öppet för min smak men annars har jag inget att klaga på. Jag rekommenderar den här till alla som gillar dystopier och kärlek.

Betyget för den här boken får bli en svag femma då jag ändå tycker att det är den bästa i serien, men totalt skulle jag nog ge serien betyget 4,5.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...