fredag 27 mars 2015

Recension: Tankeläsaren av Kristin Cashore

Canon EOS 700D


Titel: Tankeläsaren

Författare: Kristin Cashore
Serie: De utvalda #1
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Antal sidor: 480
Rec-ex: Nej

(Utläst den 8 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag är så himla glad att jag äntligen läste den här boken. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta en fantasybok jag skulle tycka så här mycket om.

Boken handlar om Katsa som är en särling och lever i en värld med sju kungadömen. Hon har växt upp vid kungens hov och skickas ut på olika uppdrag att t.ex. hota kungens fiender.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men alltså den här var boken var så himla bra. Älskade den. Var lite osäker till en början om det verkligen skulle vara något för mig. Men åh, älskar den här världen. Vill bara ha mer!

Spoilers:

+ Tyckte att det var ganska kul när Po berättar för Katsa att Giddon är kär i henne och hon inte fattar vad han pratar om. Lol

+ Tyckte så synd om Po när Katsa slog honom fast han inte tänkte slå tillbaka och tyckte det var så fint när han sa att han inte tänker lösa konflikter genom att slåss.

+ Gillade verkligen Po och när han berättade för Katsa att han älskade henne.

+ Åh vad jag grät när Po fick Katsa och Bitterblue att lämna honom...

+ ... Och ännu värre då Katsa fick reda på att han förlorat synen.


Hade velat läsa mer om de här karaktärerna. Man får ju läsa lite mer om dem i sista boken, men åh, hade velat läsa mer. Boken tog slut för fort!

Tempo/spänning:
Tyckte spänningen och tempot var bra. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig. Läste ut typ de sista tvåhundra sidorna i en sittning. Så himla bra.


Karaktärer

Åh, vad jag älskade Katsa och Po. De har definitivt kommit att bli mitt nya OTP. Älskar deras relation. Gillade verkligen att de inte är som de flesta andra par. De är annorlunda och det älskar jag. Känns fräscht och modernt, trots att mycket annat i boken känns lite mer old fashioned, som t.ex språket.


Skrivsätt:
Språket. Jag säger bara språket! Undrar hur det är på engelska, för jag älskade verkligen översättningen. Någon som läst som kan berätta?
Fattade dock inte till en början att tankarna var skrivna med kursiv stil. Tyckte jag var smart.

Sammanfattning och betyg:

Vid alla hav vad jag älskade den här boken! En av de bästa jag läst i år faktiskt. Det enda jag tyckte var lite tråkigt var att bok två inte handlar om Katsa och Po. Hade velat läsa mer om dem istället för att läsa om en annan karaktär, men det är väl egentligen det enda negativa jag har att säga.

Blir självklart en solklar femma.


6 kommentarer:

  1. Tycker också den här är så härligt bra! Vill också läsa mer om Katsa och Po!!

    Jag har taggat dig! http://bokparadis.blogg.se/2015/march/en-bokbloggares-hemliga-liv.html#comment

    SvaraRadera
  2. Katsa och Po dyker upp igen, så läs på du :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi jag vet, har redan läst ut sista delen.

      Radera
  3. Jag har bytt till mig den här och tänkte ge den en chans till. Kommer knappt ihåg vad den handlar om faktiskt, så det får bli en omläsning. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...