lördag 14 mars 2015

Recension: Den lille prinsen av Antoine De Saint-Exupéry

Canon EOS 700D


Titel: Den lille prinsen
Författare: Antoine De Saint-Exupéry
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Antal sidor: 94
Rec-ex: Ja. Tack till Modernista!

(Utläst den 1 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Modernista:
Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium.
Antoine de Saint-Exupérys filosofiska fantasysaga Den lille prinsen [»Le Petit Prince«] är en av världens mest älskade böcker, läst av generation efter generation världen över sedan den gavs ut i original 1943. Här i ny svensk översättning av Nova Gullberg Zetterstrand och Henrik Petersen.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag hade inga som helst förväntningar på den här och visste inte att den existerade heller, men så en dag damp den ner i brevlådan som ett recensionsexemplar från Modernista. Jag var lite osäker på om det överhuvudtaget var något för mig men eftersom det är en barnbok med mycket bilder så bestämde jag mig för att läsa den, då den ändå inte såg ut att ta så lång tid att läsa.

Det är en ganska filosofisk berättelse... och det får mig att fundera lite över vilka åldrar den skulle kunna passa... jag tror nog att man i alla fall bör vara i skolåldern för att kunna uppskatta den då det som sagt är en ganska långsam och fundersam berättelse.

Boken handlar kort och gott om en
pilot som tvingats nödlanda sitt flygplan. Plötsligt mitt ute i Saharaöknen dyker det upp en liten prins från ingenstans...

Till en början tyckte jag hemskt mycket om boken. Redan på första sidan kan man läsa det här:






Det var bara en så knäpp och gullig historia som jag bara älskade. Till en början. Därefter tappade jag intresset. Mot mitten tyckte jag den var väldigt seg. Det kändes långdraget och det hände inte speciellt mycket. Så nej, mot mitten ville jag helt ärligt bara läsa ut den och börja på en annan bok. Så tyvärr, det här blev ingen hit för mig. Vilket är jättetråkigt. Det började ju så bra...


Illustrationer:
Jättesöta och charmiga illustrationer återfinns genom hela boken.

Sammanfattning och betyg:

En jättefin bok och en tänkvärd och filosofisk berättelse, men för mig räckte det absolut att läsa den en gång. Jag är lite besviken. Jag trodde att detta skulle bli något alldeles speciellt. Men mot mitten var det segt och långtråkigt och nej, jag tappade intresset. Tyvärr. Jag ville så gärna gilla den här. Betyget får bli en tvåa. Det är en söt historia med söta illustrationer och berättelsen började bra, men tyvärr inget jag kommer att lägga på minnet och vilja läsa om.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...