lördag 7 mars 2015

Recension: Fakturan av Jonas Karlsson

Canon EOS 700D


Titel: Fakturan

Författare: Jonas Karlsson
Serie: -
Förlag: Bonnier Audio
Utgivningsår: 2011
Språk: Svenska
Speltid: 2 timmar och 15 min
Rec-ex: Nej

(Utläst den 3 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
"Fakturan" är en av novellerna ur boken Spelreglerna

I "Fakturan" slås fötterna undan fullständigt på en man då han får en oväntad faktura på 5,7 miljoner kronor för sina livskostnader. I Jonas Karlssons nya novellsamling återfinns pricksäkra tonträffar, på-kornet-detaljer och karakteristiska underfundigheter, sådant som han har gjort till Karlssonska signum. Samtidigt har det blivit både svartare och ännu lite mer skruvat än tidigare, med berättelser som förvisso utspelar sig i en alldaglig nutid, men där verkligheten plötsligt kan ta skruv och bli obehagligt overklig.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Kan ju börja med att berätta att det här nog är den första ljudboken jag recenserar här på bloggen. Brukar inte lyssna på så mycket ljudböcker, varför vet jag inte - för det är  ju verkligen jättemysigt. Jag hörde talas om den här novellen för första gången hos Sandra och Michelle då jag lyssnade på deras podcast nu i veckan. Som sagt så brukar jag inte lyssna på ljudböcker men då jag var sjuk och låg hemma och hade tråkigt så beslutade jag mig för att lyssna på hela den här novellen. Och det är jag jätteglad att jag gjorde.

Jag har länge älskat Jonas Karlsson. Jag tycker han är en jättebra skådespelare och att han har skrivit en massa noveller är ju bara helt underbart. Novellen som jag har valt att lyssna på heter Fakturan och är ganska annorlunda mot allting jag har läst förut men ändå inte. Det känns lite som en dystopi och en ganska skrämmande sådan. Jag älskar konceptet och novellen är verkligen spännande och svår att sluta att lyssna på.

Men om vi då ska gå in på vad den handlar om så är det kort och gott en berättelse om en man som plötsligt får en oväntad faktura på ett helt galet högt belopp. Han tror ju att det är misstag och en bluff, men där har han fel... fakturan visar sig vara helt korrekt. Men vad är det då han ska betala för?

Tempo/spänning:
Galet spännande historia som är omöjlig att lägga ifrån sig.

Spoilers:
+ Så himla spännande koncept, att vara tvungen att betala för alla sina personliga upplevelser.

+ Jag trodde att jag skulle dö när det visade sig att de hade räknat fel och att fakturan egentligen var på typ 11 miljoner. WHAT????

+ Det enda jag inte gillade och som drog ner betyget var slutet på novellen. Han kom ju undan... Bara så där? Varför? Kändes lite konstigt.


Karaktärer:
Jag gillade verkligen hur huvudkaraktären reagerade. Jag hade nog reagerat på exakt samma sätt. Det kändes realistiskt. Men tyckte det var konstigt att han inte frågade sin kompis på en gång då han fått fakturan. Det hade jag gjort.

Skrivsätt:
Älskar Jonas Karlssons sätt att skriva. Gillar också att jag lyssnade på ljudboken. Det förhöjde upplevelsen, absolut.


Sammanfattning och betyg:

Väldigt bra novell som jag verkligen tyckte om. Dock så sänker slutet betyget. Men annars riktigt, riktigt bra. Jag undrar om de andra novellerna i Spelreglerna är lika bra?
Får bli en stark fyra i betyg.




2 kommentarer:

  1. Jag har läst novellsamlingen och det finns en hel del bra noveller! Gillar du Jonas Karlsson så tycker jag du ska lyssna på God jul som han skrivit och läser in själv. Kanske inte rätt årstid nu men den är fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra tips inför nästa jul kanske då...

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...