söndag 1 mars 2015

Recension: Prodigy av Marie Lu

Canon EOS 700D


Titel: Prodigy

Författare: Marie Lu
Serie: Legend #2
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 384
Rec-ex: Nej

(Utläst den 15 februari 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Sju dagar har gått sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll.
Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.

Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna – en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda av politiska spel?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Prodigy tar vid där Legend slutar. June och Day är nu på flykt. Eftersom det här är andra delen i en serie så är det svårt att prata om den utan att spoila diverse händelser. Därför är den större delen av den här recensionen dold. Markera texten för att läsa spoilerdelarna.

Spoilers:
+ Tycker att det är lite jobbigt hur Tess tror att June kommer att förråda henne och Day.

+ Blev precis som Day verkade bli lite besviken på Junes reaktion då han gav henne gemringen.

+ Metias och Thomas? I didn't see that coming.

+ Tess och Day? Nej, nej, nej!!! Inte en kärlekstriangel igen. Suck.

+ Usch vad ledsen jag blev då man fick reda på att Day var döende. Usch, usch, usch.

+ Blev jätteglad då June fick tillbaka Ollie! Awww!

+ Alltså slutet! Jag vet inte vad jag ska säga men det var fullkomligt omöjligt att inte plocka upp sista delen på en gång direkt efter att ha läst ut den här. Jag förstår att Day tycker det är bättre att hålla sig borta från June för att han inte vill göra henne ledsen, men ändå... usch vad sorgligt!


Tempo/spänning:
Tyckte att det var lite högre tempo i den här jämfört med i första boken. Den tog det ett tag för mig att komma in i. Men jag kände att jag blev mer mer och mer investerad i berättelsen ju mer jag läste.

Karaktärer:
Som jag var inne på då jag recenserade första boken så tycker jag att jag gillar både June och Day mer och mer ju mer jag läser och så är det även här.

Skrivsätt:
Det är lättläst och ganska fast-paced och som sagt lite högre tempo i den här jämfört med Legend och det tycker jag är skönt.


Sammanfattning och betyg:

Jag gillar den här serien mer och mer ju mer jag läser. Jag gillar karaktärerna och handlingen och totalt sett tycker jag att den här boken är bättre och mer spännande än den första. Jag har redan läst ut sista delen också så en recension på den kommer inom kort.

Betyget för Prodigy får bli en stark fyra.





2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig om att trilogin växer och växer liksom karaktärerna! Jag hade inte heller någon aning om den tredje spoilerpunkten innan den avslöjades! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Gillade den här serien mer och mer verkligen.
      :-)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...