lördag 11 april 2015

Det där med att inte läsa recensionsexemplar...

Okej, så igår gav jag upp. Jag påbörjade ju Sherlock Holmes-seriealbumet En studie i rött. Jag var lite tveksam till om vad jag skulle tycka om det då Sherlock Holmes inte riktigt är min grej. Började läsa men insåg ganska snabbt att nej - det här är inget för mig. Nu är det inget långt album... men jag kunde bara inte förmå mig till avsluta det. Det var inte dåligt, det var bara att Sherlock Holmes inte passar just mig.

Så nej, jag väljer att inte läsa klart det. Min lässvacka blir ju inte direkt bättre av att tvinga mig själv att läsa något jag inte är intresserad av. Men självklart får jag ju lite dåligt samvete. Albumet är ju ett recensionsexemplar. Dock tycker jag väl att det kanske inte är hela världen om jag inte läser det eftersom det inte är något album jag specifikt har efterfrågat. Jag fick det som en överraskning från Apart Förlag.

Hur brukar ni göra med rec-ex, brukar ni läsa alla ni får?
Själv så brukar jag alltid läsa dem jag specifikt har efterfrågat. Däremot brukar jag välja lite mer bland de jag fått självmant från förlagen. Där läser jag bara de böcker jag verkligen är intresserad av. Men ibland tycker jag det är svårt att veta var man ska dra gränsen.

8 kommentarer:

  1. De recex jag efterfrågar läser jag alltid klart. Med spontanutskicken så beror det på hur de verkar när jag börjar läsa dem. Verkar de inte så bra så kan jag lägga undan dem, dessutom prioriterar jag inte spontanutskicken heller utan de läses när jag får lust helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. De som jag efterfrågat så läser jag alltid klart och så fort som möjligt, medan med spontanutskicken kan det gå en tid innan jag läser dem förutsatt att jag är intresserad av de jag fått, vilket jag ofta nog brukar vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Ja... själv är jag dålig på att läsa rec-ex så fort som möjligt. Måste bli bättre på det. Däremot läser jag långt ifrån alltid spontanutskicken då det ofta blir dubbletter på böcker jag redan läst på engelska osv.

      Radera
  3. Jag försöker att alltid läsa recensionsexemplaren snabbt, de jag efterfrågat hoppar högst upp på listan direkt medan de som jag kanske fått som överraskning kan få vänta lite, men de blir också lästa. Samtidigt som jag försöker balansera och läsa de böcker jag själv har stående i hyllan som väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Jag tycker det är svårt att hitta en balans. Och nej jag läser oftast inte överraskningarna utan bara de jag efterfrågat. Men det beror främst på att det ofta är dubbletter eller helt enkelt inget av intresse.

      Radera
  4. Får jag något jag inte har beställt så känner jag absolut inget "tvång" att läsa. Blir jag tillfrågad om jag vill ha ett recex så brukar jag tacka nej. Jag skaffar hellre boken på egen hand och läser när/om jag vill. För mig är böcker ett intresse och jag har varken tid eller lust att läsa på beställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kanske skulle börja säga nej ibland. Blir lätt stressad då jag inte hinner med.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...