tisdag 21 april 2015

Recension: Det oändliga havet av Rick Yancey

Canon EOS 700D

Titel: Det oändliga havet
Författare: Rick Yancey
Serie: Den femte vågen #2
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 328
Rec-ex: Nej

(Utläst den 9 april 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Hur förgör man hela jordens befolkning? Man berövar människorna deras mänsklighet. I Den femte vågen kämpade Cassie för att hitta sin lillebror. Hon lyckades, men striden mot De andra är långt ifrån över. Cassie, Ben, Ringer och de andra måste fortsätta kämpa mot en osynlig fiende. Men en sak är säker: De andra kommer inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

För ett tag sedan läste jag första boken i den här serien, Den femte vågen. Jag älskade den och skyndade mig därför att köpa hem del två Det oändliga havet. Sedan blev den liggande i några veckor för att jag sedan under en lässvacka tänkte att nu ska jag läsa andra delen i den där serien jag tyckte om, så kanske min läslust kommer tillbaka. Det visade sig vara ett ganska stort misstag. Det här var ingen bra bok att plocka upp då man har lite koncentrationssvårigheter och inte hittar något lugn att sätta sig ner och läsa. Mina tankar flög iväg hela tiden och inte blev det bättre av att boken växlar perspektiv. Jag hade rejält tufft att hänga med vem som var berättaren och det slutade med att jag bara läste på utan att fatta ett skvatt av vad som hände. Nej, berättelsen hade tjänat mycket på om det kunde ha stått utskrivet vems kapitel det var. För nu hängde jag inte med ett dugg... och det tog mig nästan ett helt kapitel varje gång att försöka förstå vem som var berättaren.

Tempo/spänning:
Blev inte så spännande då jag hade väldigt svårt att hänga med i handlingen.

Karaktärer
:
Fastnade inte alls för någon karaktär och tyvärr handlade inte andra boken alls lika mycket om Cassie som första gjorde. Så det blev jag besviken på.


Skrivsätt:
Gillar som sagt inte alla perspektivhopp. Hängde inte med och det blev oerhört rörigt. Tycker författaren borde ha skrivit ut vems POV det var. Det skulle underlättat mycket för läsningen.

Sammanfattning och betyg:

Som ni förstår blir det inget högt betyg. Jag blev väldigt besviken på den här boken och istället för att hjälpa mig att ta mig ur lässvackan gjorde den bara att jag sjönk allt djupare ner i en lång lässvacka som jag ännu inte tagit mig ur.

Blir bara en tvåa i betyg. Jag hoppas verkligen att tredje boken i serien kommer att vara bättre.


6 kommentarer:

  1. Jag skall läsa denna relativt snart. Känns sådär för jag har hört flera dåliga recensioner på den. Synd att den inte var bra för första boken är ju superbra.

    SvaraRadera
  2. Känns lite tråkigt att du inte tyckte om del två. Jag har varit sugen på att läsa den här serien länge. Vilken fin bild! :) Blev lite avis när jag såg att du har en Canon 700D. Jag har nämligen en 650D. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag blev jättebesviken. Usch.

      Radera
  3. Tyckte första boken var jättebra men efter alla dåliga recensioner på bok 2 har jag inte läst vidare i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men så känns det lite för mig med. Är inte jättesugen på trean nu...

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...