tisdag 7 april 2015

Recension: Hemligheternas rike av Kristin Cashore

Canon EOS 700D

Titel: Hemligheternas rike

Författare: Kristin Cashore
Serie: De utvalda #3
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 622
Rec-ex: Nej

(Utläst den 23 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue...


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Tredje delen i De utvalda av Kristin Cashore. Som ni vet älskade jag första boken, men blev lite besviken på den andra. Vad tyckte jag då om den här? Var den lika bra som ettan?
Svar: nej. Jag blev besviken här med. Dock tyckte jag att den här var bättre än tvåan. Och det var väldigt mycket på grund av att Katsa och Po från första boken var med här med. Yes!!! Jag gillade Bitterblue, men hon är ingen favoritkaraktär. Det är liksom Katsa och Po jag vill läsa om. Tyvärr är det ingen karaktär i den här världen som berör mig lika mycket.

Tredje delen handlar alltså om
Bitterblue som även var med i första boken och nu har blivit drottning. Hon kämpar med att få sitt kungarike på fötter igen efter att hennes tyrann till far har kört riket i botten.

Spoilers:
+ Blev så glad att få återse Katsa och Po igen, älskar verkligen att de har ett så fint och spännande förhållande. Det går ju LÅÅÅNG tid mellan att de ses ibland men de håller ihop i alla fall och det tycker jag bara är så jäkla fint.

+ Gillar verkligen Saf och hans gåva. Så fint att han vill skänka Bitterblue vackra drömmar. Önskar att någon jag kände hade den gåvan. Vore skönt att slippa mardrömmar ibland.

+ Kul att Flamma var med i den här boken också. Alltid kul då författare flätar samman historier från sina andra böcker.



Tempo/spänning:
Tyvärr inte samma bladvändare som ettan var. Men tyckte den var bättre än tvåan i alla fall.


Karaktärer

Älskade att få läsa om Katsa och Po igen, men som sagt så var inte Bitterblue någon favorit. Vet inte riktigt varför jag inte fastnade lika mycket för varken Flamma eller Bitterblue... nä, jag gillade bara dem inte lika mycket.


Skrivsätt:
Samma underbara språk som i de tidigare delarna. Älskar det!

Sammanfattning och betyg:

Nej, den här levde inte riktigt upp till samma standard som den första boken. I alla fall tyckte inte jag det. Och det var främst på grund av att författaren byter huvudkaraktärer till varje bok. Jag är helt enkelt inget fan av det. Jag föredrar då man får följa samma person genom varje bok. Men det här var jag ju medveten om då jag började läsa serien, men jag hade hoppats att jag skulle tycka det var okej i alla fall och ändå gilla serien. Jag älskade serien som helhet men hade ändå önskat att det var en riktig serie istället för companionbooks.

Hemligheternas rike får en stark fyra i betyg men som helhet skulle jag nog säga att serien får betyget 4,5.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...