lördag 11 april 2015

Recension: Matilda av Roald Dahl

Canon EOS 700D

Titel: Matilda
Författare: Roald Dahl
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2009
Språk: Svenska
Antal sidor: 265
Rec-ex: Nej

(Utläst den 25 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Matildas pappa är elak och kriminell. Och hennes mamma är helt enkelt bara dum. De tycker Matilda är besvärlig och borde titta mer på Tv och läsa färre böcker. Men hennes underbara lärare Miss Honey tycker Matilda är ett geni. Matilda har några ett par speciella ess i rockärmen, så hennes hemska föräldrar och ännu hemskare rektor måste se upp!


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

En mycket välkänd bok av författaren som skrev Kalle och chokladfabriken. Jag hade faktiskt inte hört talas om den här boken så mycket innan, men sedan fick jag upp ögonen för den då jag tror att Sandra Beijer nämnde den i någon av sina podd-avsnitt och då blev jag nyfiken. Jag har dock aldrig haft någon vidare lust att läsa något av Roald Dalh tidigare då jag såg Kalle och chokladfabriken på tv som liten och blev så rädd att jag drömde mardrömmar om den i flera nätter efteråt. Därför har författaren inte känts så lockande, men nu ville jag ändå ge Matilda en chans.

Matilda växer upp hos en familj som egentligen inte bryr sig ett skvatt om henne. Matilda är intresserad av att läsa böcker och plöjer tjocka vuxenböcker redan innan hon ens börjat skolan. Föräldrarna tycker hon borde titta på tv istället för att läsa böcker och avfärdar bara Matildas intresse, men då Matilda till slut börjar skolan och träffar sin klasslärare fröken Honung då förändras allt.

Tempo/spänning:
Matilda är egentligen en barnbok så den gick snabbt att läsa och var väldigt intressant från första sidan. Jag plöjde den i två sittningar. Riktigt, riktigt bra.

Karaktärer
:
Den här boken har karaktärer som kommer att stanna hos mig länge. Jag kommer inte att glömma Mailda och fröken Honung på mycket länge.


Det är är en bok som jag tycker alla borde läsa, framför allt lärare faktiskt. Den har ett så fint budskap som jag som pedagog verkligen tar till mig. Jag satt helt tårögd i slutet av boken. Så himla fin!


Skrivsätt:
Vet inte riktigt vad jag ska skriva här, men Roald Dahl har ett lite kusligt sätt att berätta en historia på. Vet inte riktigt vad det är med hans skrivsätt, men han beskriver karaktärer på ett väldigt speciellt sätt. Jag vet inte om jag gillar det eller inte, men jag kan förstå att jag tyckte att hans berättelser var väldigt läskiga som barn och därför är jag glad att jag läste den här boken som vuxen.

Sammanfattning och betyg:

En av de bästa böckerna jag har läst hittills i år. Riktigt, riktigt bra och det fick mig än en gång att förstå vilket viktigt yrke jag egentligen har.

Betyget blir en självklar femma. Jag rekommenderar ALLA att läsa den, men framför allt om du jobbar med barn.


10 kommentarer:

  1. Jag såg denhär filmen när jag var yngre, den var skitläskig! :D som jag minns det då... hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... ja det kan jag tänka mig. Hahaha! Roald Dahl är lite läskig. Eller DET vet jag ju inte men han skriver lite läskigt.

      Radera
  2. Jag såg filmen hur många gånger som helst när jag var barn. Nu när jag pluggar till F-3 lärare så är det nog dags att läsa boken!

    SvaraRadera
  3. Älskar Roald Dahl och plöjde alla hans böcker på låg/mellanstadiet. Matilda är nog favoriten, men Häxorna och SVJ mfl är också fantastiska. Så hade rekommenderat dig Häxorna som nästa bok om du inte redan läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nej Häxorna har jag inte läst.

      Radera
  4. Såg filmen för många år sen och har för mig att den var bra!

    SvaraRadera
  5. Såg filmen för många år sen och har för mig att den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. lol du har fel den är dålig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Radera
  6. Bästa boken eveeer
    (NOT)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...