måndag 6 april 2015

Recension: Monstrets dotter av Kristin Cashore

Canon EOS 700D


Titel: Monstrets dotter

Författare: Kristin Cashore
Serie: De utvalda #2
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 508
Rec-ex: Nej

(Utläst den 15 mars 2015)

—————————————————————————————————————————-  

Beskrivning från Goodreads:
Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt men folk minns hennes elake döda far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag hade så himla höga förhoppningar när jag började läsa den här. Blev ju fullkomligt golvad av första boken. Men tyvärr så måste jag säga att jag inte gillade den här lika mycket. Och det tror jag mest beror på att jag inte fastnade alls lika mycket för huvudkaraktären i den här boken. Jag visste innan jag började läsa den att den skulle handla om en annan person och att vi inte skulle få följa Katsa och Po. Jag har aldrig varit så förtjust i bokserier där man byter huvudkaraktärer till andra boken i serien. Men jag hoppades att den här serien skulle vara ett undantag och att jag skulle bli positivt överraskad för att jag älskar verkligen att läsa om den här världen. Tyvärr blev jag inte så positivt överraskad som jag hade hoppats, men det var inte så långt ifrån.


Som det står i beskrivningen ovan så handlar denna bok om Flamma som styra folks vilja. Hon vill bevisa att hon inte är ett monster som sin pappa och försöker att hitta ett sätt att använda sin förmåga till att göra gott.

Spoilers:
+ Tyckte prologen var väldigt intressant, då man fick reda på mer om Leck.
+ Älskade Flammas häst lillen. Tyckte nästan allra mest om att läsa styckena då han var med.
+ Gud vad Archer ställer till det för sig. Usch, vad arg jag blev på honom!



Tempo/spänning:
Inte riktigt lika spännande som första boken men åter igen så tror jag det har att göra med att huvudkaraktären inte var lika intressant att läsa om och därför tog det mig lite längre tid att läsa ut den här boken.


Karaktärer

Som sagt så blev jag inte så förtjust i de här karaktärerna som jag hade hoppats. Flamma är inte lika intressant som Katsa var. Tyvärr.


Skrivsätt:
Älskar fortfarande språket. Det är det absolut bästa med boken. Älskar alla små uttryck som karaktärerna i den här världen använder sig av. Supercharmigt!


Sammanfattning och betyg:

Tyvärr blev jag inte störtförälskad i den här boken, men jag älskar fortfarande den här världen och Kristin Cashores språk. Dock får Monstrets dotter nöja sig med en fyra i betyg, men det är ju inte fy skam det heller.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...