söndag 26 april 2015

Recension: Smoke av Ellen Hopkins



Titel: Smoke
Författare: Ellen Hopkins
Serie: Burned #2
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 560
Rec-ex: Nej

(Utläst den 18 april 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Pattyn Von Stratten’s father is dead, and Pattyn is on the run. After far too many years of abuse at the hands of her father, and after the tragic loss of her beloved Ethan and their unborn child, Pattyn is desperate for peace. Only her sister Jackie knows what happened that night, but she is stuck at home with their mother, who clings to normalcy by allowing the truth to be covered up by their domineering community leaders. Her father might be finally gone, but without Pattyn, Jackie is desperately isolated. Alone and in disguise, Pattyn starts a new life, but is it even possible to rebuild a life when everything you’ve known has burned to ash and lies seem far safer than the truth?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Det har gått ganska lång tid sedan jag läste Burned. Kanske lite för lång tid. Jag har nämligen lite svårt att förnimma mig vad som egentligen hände i den boken. Men jag tror att jag kommer ihåg det mesta, i alla fall det viktigaste och hur den slutade. Det jag främst kommer ihåg är chocken efter att ha läst slutet. Man skulle kunna beskriva känslan som att jag just blivit överkörd av en ångvält. Eller som jag kan tänka mig att det känns då man inser att ens pojkvän har varit otrogen... med ens bästa kompis. Som ett hårt slag i magen... så där så att man tappar luften och bara kan ligga och flämta. Så kändes slutet på Burned. På ett ungefär.

Därför var det med stort intresse jag önskade mig fortsättningen Smoke i julklapp för något år sedan. Jag måste ju få veta vad som hände efter det chockartade slutet i del ett. Jag måste få ett avslut. Jag måste få veta vad som hände sedan...

I denna andra del är Pattyn på flykt. Hennes far är död. Men vad var det egentligen som hände den där kvällen han dog?

Jag är otroligt glad att Hopkins skrev en uppföljare, för vem hade nöjt sig med ett sådant slut? Inte jag i alla fall. Nu fick man äntligen att avslut. Nu kan jag äntligen släppa Burned. Bättre sent än aldrig.

Tempo/spänning:
Tyckte boken började lite segt. Jag hade svårt att hitta tillbaka till känslan för att det var så lång tid sedan jag läste första boken. Det tog mig i alla fall halva boken innan jag verkligen kom in i handlingen igen och kunde komma ihåg känslan jag hade då jag läste första boken.

Karaktärer
:

Spoilers!
Det första jag tänkte var när jag började läsa var: "Herregud vad skönt att hennes pappa är död." Jag har nog aldrig hatat någon karaktär så som jag avskydde honom. Hur fan kan man bete sig så mot sin egen dotter?


Blev även ganska sur på mamman. Även om det kändes bättre mot slutet då hon faktiskt stod upp för sin dotter. Fattar inte varför hon inte gjorde det tidigare? Hur kan man bara blunda för hur ens make betett sig? Antar att hon var rädd för honom. Men ändå.

Skrivsätt:
Blev lite förvirrad först då jag såg att boken är skriven ur två perspektiv, både ur Pattyns men också ur Jackies POV. Först förstod jag inte riktigt syftet med det men då jag läste slutet så förstod jag varför och då var det ju absolut logiskt.

Spoiler!
Så skönt att Pattyn var oskyldig och skönt att hon fick upprättelse till slut. Dock måste jag säga att jag relaterade mer till Jackie i den här boken. Jag tyckte ofta att hennes kapitel var mer intressanta och jag fann aldrig Pattyn riktigt lika intressant här som i Burned.

Eftersom Burned var så OTROLIGT bra så tror jag det var svårt att skriva en uppföljare som kunde leva upp till förväntningarna, men jag tycker ändå att Hopkins har lyckats ganska bra. Nej den här boken är inte lika bra som Burned, men den är ändå helt okej och det var skönt att få ett slut på historien.

Sammanfattning och betyg:

Ett helt okej slut på berättelsen. Inte lika bra som sin föregångare, men ändå absolut läsvärd. Lite seg till en början men sedan tog det sig.

Betyget får bli fyra tassar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...