fredag 1 maj 2015

Maj - Mera barn- och ungdomsböcker.


Jag har sett att Sandra på http://snowglitter.blogg.se (en av mina nya favoritbloggar) ska ha tema: Mera barn- och ungdomsböcker under maj. Och eftersom jag har velat så sjukt mycket med hur jag ska göra med temaläsningen nu under maj så har jag bestämt att efter att jag har läst klart de böcker jag visade upp i min Friday Reads-video ska satsa på att hänga på Sandras tema för resten av maj.

Ska bli superroligt verkligen. Dock har jag ett problem... vilka böcker ska jag läsa egentligen? Jag behöver tips! Jag äger nämligen i princip inga barnböcker. Jag har några jag definitivt kommer att läsa, men behöver öka på lite med några fler så snälla tipsa mig om vilka jag skulle kunna köpa hem. Ungdomsböcker har jag ju så att det räcker och blir över... men barnböcker? Hmm... finns ju en del att välja på på jobbet förstås. Lol!
Men skulle vara kul att äga lite fina barnböcker också faktiskt.

8 kommentarer:

  1. Draken med de röda ögonen var min favorit när jag var liten :) flaxa med vingarna av p.d eastman läste jag mycket för min syster när hon var mindre, väldigt fin :)

    SvaraRadera
  2. En helt underbar barnbok är "Jul i Stora Skogen" av Ulf Stark. Nu i maj kommer även "Sommar i Stora Skogen". Fantastiska bilder och rolig berättelse. Har läst den i vuxen ålder och rekommenderar den till alla!

    SvaraRadera
  3. Ja det finns ju rätt mycket att välja på. Dessutom beroende på vad man räknar in som barnbok. Bilderbok, kapitelbok, var går den övre gränsen? För de lite yngre tänker jag på ex Sagan om det röda äpplet. Minnen från låg/mellanstadiet med ja bl.a. Roald Dahl som du redan gett dig in på. Själv har jag läst alla som översatts till svenska tror jag. Men minns också att jag gillade Ole Lund Kirkegaards böcker ex Otto är en noshörning. Bert/Suneböckerna har man ju också läst de flesta. Några av mina absoluta favoritböcker är de om Miranda av Kerstin Sundh. Vet inte hur många ggr jag läst dem, även som vuxen. Vet att mamma började läsa dem för mig typ i ettan och sedan läste jag de sista själv. Men då är hon också betydligt äldre även om böckerna inte är så tjocka. Som sagt lite oklar över var gränsen går för barnböcker.

    SvaraRadera
  4. Åh vad glad jag blir alltså :) kul att du gillar min blogg. Följer din regelbundet :) du hade ju åtminstone boken "Häxorna" att börja med, men sen jaa... Kanske du har någon gammal barndomsfavorit som skulle behöva en omläsning? Jag ska åtminstone läsa om Molly Moon av Georgia Byng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har Häxorna. Dock kommer den att ingå i temat jag har nu. Så behöver ju nya böcker till nästa. Ska fundera på det där men omläsning.

      Radera
  5. Vill du ha böcker med vackra illustrationer ska du kolla in Henrik Tamms böcker om Ninja Timmy. Jag har läst de första två och gillar dem.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...