fredag 8 maj 2015

Recension: Den unga eliten av Marie Lu



Titel: Den unga eliten

Författare: Marie Lu
Serie: The Young Elite #1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Antal sidor: 340
Rec-ex: Ja. Tack så hemskt mycket till Modernista !

(Utläst den 2 maj 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Adelina Amouteru överlevde blodfebern. För ett årtionde sedan svepte denna dödliga sjukdom över hennes land. De flesta som smittades dog, och de barn som överlevde blev märkta av sjukdomen på egendomliga sätt. Adelinas svarta hår blev silverfärgat, hennes ögonbryn blonda, och hon har bara ett ärr där hennes vänstra öga en gång satt.

Adelinas pappa tror att hon är en malfetto, en avvikande styggelse som förstör familjens goda namn och står i vägen för deras framgång. Men några av de som överlevt febern sägs ha mystiska och kraftfulla gåvor, och även om deras identiteter förblir hemliga har de kommit att kallas Den unga Eliten.

Teren Santoro är ledare för en organisation vars uppgift det är att leta upp dessa personer och förgöra dem innan de kan förgöra nationen. Enzo Valenziano är medlem i The Dagger Society, en hemlig sekt inom Den unga Eliten som letar upp andra av sin egen sort innan Santoro hittar dem. Men när dessa två konfronteras med Adelina möter de en person med krafter som de aldrig tidigare upplevt..

Adelina har egenskaper som inte hör till den här världen. Hon har ett hämndlystet mörker i sitt hjärta. Och ett begär att utplåna alla som vågar trotsa henne.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Var så pepp på den här boken efter att ha läst Legend-trilogin av samma författare. Dock är denna bok ganska annorlunda jämfört med Legend-böckerna. Det här är en fantasy och jag blev lite skeptisk när jag fick höra det samtidigt som jag faktiskt blev ännu mer pepp också då fantasy är min nya favoritgenre.

Den här boken handlar om Adelina som efter en blodfeber överlevt och nu har fått magiska krafter. Men det handlar också på ett sätt om utanförskap och faktiskt även till viss del om främlingsfientlighet.

Boken är inte vad jag förväntade mig till en början, men den är ändå bra, lättläst och intressant.

Tempo/spänning:
Ganska långsamt tempo, men ändå härligt lättläst och den blir aldrig tråkig trots att den kanske inte alltid är så fast-paced.

Karaktärer
:
Jag gillar Adelina. Tycker hon är en cool och stark huvudkaraktär som jag gärna läser mer om. 

Spoilers:
+ Alltså... hennes pappa. Hur fan kan man bete sig så? Gud, vad jag hatade honom.
+ Otroligt intressant med hennes syster också. Jag trodde aldrig att hon skulle visa sig vara en malfetto hon med. Det tyckte jag var en väldigt intressant tvist. Hoppas man får läsa mer om henne i nästa bok för hon har ju en väldigt intressant gåva, om hon kan ta andras krafter. Det är ju typ den bästa superkraften man kan ha. Dock förstod jag aldrig hur hon kunde se helt vanlig ut, medan Adelina förändrades efter blodfebern.


Skrivsätt:
Älskar hur lättläst Marie Lu skriver. Jag börjar gilla henne riktigt mycket faktiskt.

Sammanfattning och betyg:

En riktigt bra bok, som jag verkligen rekommenderar er att läsa om ni inte redan läst den. Jag hoppas att andra delen också snart släpps på svenska för då ska jag läsa den med.

Betyget blir en ganska stark fyra. En helt okej bok alltså.



2 kommentarer:

  1. Hej Nelly. Jag hoppas allt är fint. Jag tog mig friheten att tagga dig på Katytastics Disney Book tag. :)
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag gjort taggen! :-)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...