söndag 3 maj 2015

Recension: Hundra omistliga ting av Lucy Dillon



Titel: Hundra omistliga ting

Författare: Lucy Dillon
Serie: -
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Antal sidor: 488
Rec-ex: Nej

(Utläst den 25 april 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Gina Bellamy går igenom en livskris. Efter sjukdom och skilsmässa ska hon flytta från det vackra viktorianska huset till en betydligt mindre lägenhet. För att hitta sig själv igen bestämmer hon sig för att slänga det mesta hon äger. Endast hundra saker får hon spara, hundra personliga saker ska bli den nystart hon längtar efter.

Att rensa bland ägodelarna väcker minnen till liv som får Gina att omvärdera sådant som hon tidigare har trott på och tagit för givet. Och att börja om blir svårare än hon har tänkt sig.

Med hjälp av ett husrenoveringsprojekt, bästa väninnan och en hemlös greyhound vågar Gina till slut börja blicka framåt och se ljust på livet igen. Och när kärleken åter finns inom räckhåll vet hon hur viktigt det är att leva i nuet och ta vara på varje ögonblick av lycka.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag älskar Lucy Dillon. Så är det bara. Hon har aldrig gjort mig besviken och det gjorde hon inte den här gången heller.

Hundra omistliga ting handlar om Gina som går igenom en livskris, hon ska efter en skilsmässa flytta till en liten lägenhet och bestämmer sig innan flytten för att bara spara hundra saker. Hundra omistliga ting.

Jag har läst alla böcker som hittills har givits ut på svenska av den här författaren och jag har älskat dem mer eller mindre allihop. Den här boken är inget undantag. Jag skulle tvärtom säga att det här är en av hennes bättre böcker.

Hundarna finns med på ett hörn, och det älskar jag. Men det som jag tycker är allra bäst med boken är att den känns äkta. Här är det inget vanligt "och så levde dem lyckliga..." -slut. Det här är på riktigt.

Speciellt slutet får mig att sitta lipa som en barnunge. Det är så vackert och bitterljuvt och det känns äkta. Det är så här livet kan se ut och jag älskar hur Dillon beskriver det.

Lite random tankar (spoilers):

+ Älskar när Gina bestämmer sig för att behålla Buzz. <3
Och när Rachel "förklarar dem för matte och hund". Så himla gulligt!

+ Så vackert också första gången som Gina ser honom springa. På riktigt. Under det partiet började jag nästan gråta.

+ Älskade även slutet. Alltså den där jävla cancern. Fy fan, att hon skulle behöva få tillbaka den just som hon träffat en ny kärlek och bara vill börja om med honom. Fan... jävla cancer. Men åh, vad jag älskade slutet... hur Dillon beskrev det. Hur Gina kom från sjukhuset och såg Buzz och Nick stå och vänta på henne och hur hon då i det ögonblicket insåg att det enda som verkligen betyder något är nuet.


Tempo/spänning:
-

Karaktärer
:
Älskade Buzz!!! Bästa karaktären så klart. Och Nick... så fin. Speciellt i slutet.


Skrivsätt:
Fantastiska Lucy Dillon! Hon skriver feel-good som ingen annan. Och det bästa med den här boken är det bitterljuva slutet som jag kunde känna igen mig så mycket i. Var själv helt knäckt efter att ha förlorat min pappa i cancer och fick då träna mycket på att vara glad för det jag ändå har kvar. Och den känslan kunde jag verkligen känna igen mig i på slutet.

Sammanfattning och betyg:

En underbar feel-good med mottot: Carpie diem. Jag rekommenderar alla som tycker om feel-good med äkthet och mycket känslor. Om du inte har läst något av Dillon tidigare rekommenderar jag verkligen den här. En riktig pärla.

Betyget blir fem starka tassar från mig och Goliat. 


6 kommentarer:

  1. Din recension gjorde mig ännu mer sugen på att plocka en bok av Dillon! :)

    SvaraRadera
  2. Gör det. Jag tycker alla borde läsa något av Lucy Dillon. I alla fall alla som gillar feel-good.

    SvaraRadera
  3. Vilket fint foto :) vårigt!

    SvaraRadera
  4. Det här är nog min favoritbok som hon skrivit! Kul att du också gillade den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillade den verkligen.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...